Nyheter

Förarlösa bussar i en blomstrande stadsdelsutveckling

Autonoma bussar som en del av en hållbart växande stadsdel, var temat när representanter från En Bättre Sits besökte Järfälla för att titta närmare på Nobina Technologys arbete i Barkarbystaden.

Politikerna i En Bättre Sits arbetsgrupp Framtidens resande samlade förtroendevalda och tjänstepersoner på Stora torget i Järfälla för ett studiebesök på temat autonoma fordon i kollektivtrafiken. I Järfälla bedriver Region Stockholm (SL) och Nobina linjetrafik med förarlösa fordon. Nobina berättade om sitt arbete och tog med gruppen på en provtur med linjebuss 549.


Bild: David Erixson, kommunikationsansvarig och Lars Polgren, projektansvarig hos Nobina berättar om projektets utveckling.

Stockholm-Mälarregionen är först i världen med autonoma linjebussar och under kommande år kommer linjerna förlängas i samband med att Järfälla kommun växer.
Tekniken gör det möjligt att expandera städer på både ett klimatsmart och hållbart sätt, samtidigt som fokus bibehålls på tillgänglighet och resenärsnytta.

- Om vi kan halvera restiden kommer fler att välja att åka kollektivt, säger Tomas Eriksson (MP), Miljö- och kollektivtrafikregionråd Region Stockholm och ordförande i En Bättre Sits arbetsgrupp Framtidens resande.



Den helt elektrifierade självkörande busstrafiken går i ordinarie SL-trafik i Barkarbystaden mellan nybyggda bostadskvarter, Herrestaskolan och Stora Torget och tar 11 minuter att åka. Hastigheten är begränsad till 15 km/ h för att maximera säkerheten ombord. Totalt kan varje buss ta 11 passagerare och en operatör. De självkörande bussarna är en del i ett samverkansprojekt där trafikförvaltningen SL, Järfälla kommun och Nobina tillsammans utvecklar framtidens kollektivtrafik.