EU:s nya transportplan presenterades i Bryssel
– Stockholm-Mälarregionen är en viktig del i det europeiska transportsystemet med stora person- och godsflöden. Men de internationella förbindelserna måste bli bättre för att vi ska kunna konkurrera på en global marknad. Transportflödena i nord-sydlig riktning genom landet och vidare mot Danmark-Tyskland har länge uppmärksammats av EU. Med den nya förordningen är det glädjande att även sträckan mellan de nordiska huvudstäderna Oslo-Stockholm-Helsingfors lyfts fram som en prioritering i närtid. Vårt utbyte med Norge är enormt viktigt och då behövs bättre tågförbindelser genom de befolkningstäta delarna av Mälardalen till och från Oslo, säger Andreas Svahn (S).
Hur ska EU:s transporter utvecklas fram till 2030 och vidare mot 2050? Vilka är de prioriterade stråken och transportnoderna och hur ska allt finansieras? Det fanns gott om frågor att diskutera när politiker och tjänstepersoner, näringsliv och akademi samlades till seminarier, studiebesök och möten under Connecting Europe Days. Fokus för konferensen var den nya TEN-T-förordningen, som kommer att träda i kraft innan sommaren.
– TEN-T är en förutsättning och grundbult för den gemensamma marknaden i EU. Om inte medlemsländerna kan länkas samman med effektiva personresor och godstransporter faller en av unionens grundidéer och omöjliggör insatser inom klimatet och en stärkt försvarsförmåga. Med förordningen finns ett tydligt åtagande om vilken infrastruktur som måste vara på plats till 2030 och 2040. Men det kommer att kosta och ansvaret för genomförandet ligger på medlemsstaterna, säger Pat Cox, korridorssamordnare för transportkorridoren ScanMed, som löper genom Sverige.
Under konferensen meddelades att korridorssamordnaren Pat Cox kommer att få sitt förordnande förlängt. Den nya TEN-T-förordningen innebär dessutom ett utökat mandat att följa upp medlemsstaternas arbete med EU:s prioriterade infrastruktursträckor som ska vara klara 2030 för kärnnätet respektive 2040 för det utökade nätet. För transportslagen innebär det exempelvis längre och tyngre tåg på järnvägsnätet och att samtliga kärnhamnar ska vara sammankopplade med både järnväg och motorväg.
En av de som har arbetat med den nya förordningen är Siamak Jalali. Sedan årsskiftet har han gått från Kommissionen till regeringskansliet och kommer att arbeta med implementeringen av TEN-T-förordningen.
– Vi är glada att TEN-T-kartorna inte slutar i Stockholm längre, utan har ett helhetsperspektiv med Norge, norra Sverige och Finland. Helhetsperspektivet är särskilt viktigt för den militära mobiliteten. Här ser vi delar som kommer att behöva stärkas framgent. Gotland är inte med i TEN-T, men med den nya reservhamnen och den militära mobiliteten behöver detta ses över, säger Siamak Jalali, departementssekreterare Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Finansieringsfrågorna kommer att bli en av de stora utmaningarna i det fortsatta arbetet med TEN-T. Behoven är omfattande, kostnaderna skenar och tiden är knapp om den prioriterade infrastrukturen ska hinna komma på plats till 2030, respektive 2040.
– Vi korridorssamordnare har lämnat våra tankar om arbetet i en ny rapport, men i slutändan handlar det om pengarna. En sammanställning från Kommissionen är att det kommer att kosta 515 miljarder euro att bygga klart kärnnätet till 2030 och ytterligare 330 miljarder euro för det utökade nätet till 2040. Till det kommer 65 miljarder euro för att svara upp mot åtaganden i annan europeisk lagstiftning inom exempelvis klimat och digitalisering. Och nu har jag inte ens nämnt Ukraina. Det offentliga kan inte bära detta ensamt. Vi måste vara öppna för alternativ finansiering och näringslivet måste vara redo att öppna plånboken, säger Pat Cox.
Mälardalsrådet bevakar fortsatt de europapolitiska transportfrågorna. Inte minst när det kommer till det utökade antalet urbana noder, som kommer att omfatta flera av nodstäderna i Stockholm-Mälarregionen.
Läs mer om Mälardalsrådets transportpolitiska arbete på www.enbattresits.se
Korridorskoordinatorernas rapport kan läsas på Kommissionens hemsida.