Kontaktperson:
Aviva Blomquist
Projektledare
070 - 818 12 14
08 - 410 459 10 (växel)
Maila mig
Start / Fokusområden / Infrastruktur och transporter

Åtta regioner samarbetar i En Bättre Sits

Mälardalsrådet driver medlemmarnas infrastrukturfrågor för bättre resultat i den nationella transportplaneringen. För att fler och smartare satsningar ska göras i våra län. Till nytta för resenärer och godstransporter i hela landet.

I En Bättre Sits samarbetar sju regioner – Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland – sedan länge för att rätt nationella infrastruktursatsningar ska göras. Satsningar som gör att Stockholm-Mälarregionen och resten av landet kan fortsätta utvecklas. Från hösten 2024 ingår även Region Dalarna i samarbetet.

Stockholm-Mälarregionen är en sammankopplad funktionell region med stor betydelse för hela Sveriges utveckling och internationella konkurrenskraft. Här bor 40 procent av landets befolkning. Hälften av Sveriges BNP skapas här. Vi bygger och planerar för mer än 300 000 nya bostäder i stationsnära lägen till 2030. Arlanda, Sveriges internationella flygplats, har 25 miljoner passagerare per år.

Varje dag reser 850 000 invånare över kommungräns för att komma till jobbet. För att Stockholm-Mälarregionen ska hålla ihop och fungera måste statsmakterna satsa här. Mer resurser till drift, underhåll och investeringar i framtidens vägar och spår måste till. Det krävs också rätt prioriteringar i var, hur och när resurser satsas.

Vid sidan av arbetet med den nationella transportinfrastrukturen driver vi tillsammans med Trafikverket det storregionala godstransportrådet där vi samlar företrädare för politik, näringsliv och akademi för effektiva och hållbara godstransporter.

Politisk styrgrupp leder arbetet

En Bättre Sits-processen leds av en politisk styrgrupp (Lilla Gruppen) med representanter för länsplaneupprättare och kollektivtrafikmyndighet i de sju regionerna. Som stöd i arbetet finns en direktörsgrupp samt en tjänstepersonsgrupp. Mälardalsrådet koordinerar arbetet. Här nedan ser du vilka som ingår i grupperna.

Övergripande mål: Transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen

Godstransportrådet

Varje år fraktas 150 miljoner ton gods till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen. För att möta utvecklingen har Mälardalsrådet och Trafikverket bildat ett storregionalt godstransportråd.

Godstransportrådet samlar ledande företrädare för regionens politik, akademi och näringsliv i arbetet för effektiva och hållbara transporter.

Godstransportrådet verkar för att:
  • Utveckla och stärka samverkan mellan olika transportlösningar och trafikslag.
  • Stärka och utveckla dialogen mellan näringsliv, akademi, myndigheter och politik.
  • Skapa insikter för omställning till hållbara lösningar.
  • Presentera goda exempel på användning av olika trafikslag och hur de kan bidra till klimatomställningen.
  • Identifiera behov och brister som påverkar kort- och långsiktig planering av infrastruktur

Grunden för arbetet är den storregionala godsstrategin för Stockholm-Mälarregionen och Trafikverkets Färdplan för arbetet med överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och till sjöfart .

Styrgrupp leder arbetet, referensgrupp stödjer arbetet och beredningsgrupp tar fram underlag

Godstransportrådets styrgrupp leds av ordföranden i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete. Vice ordförande är Trafikverkets direktörer för  Östra respektive Mellersta regionernen. För återkommande avstämningar och kompetensutveckling finns en bred referensgrupp med representanter för kommuner, enskilda företag, akademin m fl. Referensgruppen bjuds in till digitala möten ca två gånger om året. Underlagen till Godstransportrådet tas fram genom en beredningsgrupp med representanter för Trafikverket, regioner, kommuner och näringsliv. Här nedan kan du se vilka som ingår i grupperna.

    Var med och bidra!

    Intresseanmäl dig till Godstransportrådets referensgrupp

    Arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen

    Hur ser pendlingsflödena ut i Stockholm-Mälarregionen? Ladda gärna ner våra pendlingskartor.

    Med jämna mellanrum tar Mälardalsrådet fram data över arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen och pendlingskartor som visar flödena. Senaste rapporten togs fram 2024 och visar arbetspendlingen fram till 2022. Här hittar du många kartor över olika pendlingsflöden mellan kommuner och över länsgränser.

    20 år av politiskt infrastruktursamarbete - så här började det

    En Bättre Sits-samarbetet har växt fram som en stark och historiskt unik process mellan en stor grupp politiker med stöd av tjänstepersoner från sju län och många samverkande organisationer.

    Redan 2003 insåg ledande politiker och tjänstepersoner i Stockholm-Mälarregionen behovet av samarbete inom infrastruktur- och transportfrågorna, då med siktet inställt på nationell transportplan 2010-2021. En storregional systemanalys togs fram 2009 med gemensamma prioriteringar.

    Arbetet utvecklades från stråkgrupper till tematiska fördjupningar. Hösten 2013 startade ett brett politiskt arbete inom fyra temaområden som pågick 2014-2016. En viktigt resultat blev Storregional systemanalys 2016  som innebar en bred och systematisk beskrivning av funktioner, behov och gemensamma prioriteringar. Våren 2018 samlades 70 politiker från kommuner och regioner till nästa omgång. Fyra temaområden var i fokus och resultatet blev en uppdatering av prioriteringarna och ny Storregional systemanalys 2020.

    Samarbetet bygger på långsiktighet och kontinuitet. Mellan 2022-2024 samlade Mälardalsrådet än en gång 70 politiker för att uppdatera och utveckla de gemensamma ståndpunkterna och prioriteringarna. Hösten 2024 fattade de sju regionerna som deltagit i den politiska processen beslut om Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen: Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare. Dokumentet lämnades över till Trafikverket och Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) som ett inspel inför Nationell transportinfrastrukturplan 2026-2037.

    Varför heter det “En Bättre Sits”? 
    Namnet står för tanken om en bättre sits för barnet i barnvagnen, tågpendlaren, lastbilschauffören, resenären i bussen, bilen, flyget, båten eller personen i rullstolen. En bättre sits för de samverkande länen i den nationella infrastrukturplaneringen. Och inte minst, en bättre sits för Sverige i den internationella konkurrensen.