222 miljarder – Stockholm-Mälarregionens infrastruktur skapar stora nyttor

– I Stockholm-Mälarregionen bor en stor del av Sveriges befolkning, som tillsammans bidrar till ungefär hälften av Sveriges BNP. Stockholm-Mälarregionens har 850 000 arbetspendlare och 150 miljoner ton gods går till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen varje år. Vår rapport visar att satsningar på spår och vägar där många människor bor och jobbar skapar stora vinster för samhället. Totalt 222 miljarder kr. Nu måste regeringen stå upp för pendlarna och öka satsningarna på kollektivtrafiken, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Webbinariet samlade riksdagsledamöter, kommun- och regionpolitiker samt näringslivsföreträdare från Stockholm-Mälarregionen och kan ses nedan. På hemsidan finns även den nya Nyttoanalysen, som presenterades på webbinariet.
Klicka här för att se webbinariet i efterhand på Mälardalsrådets YouTube.
Stora nyttor med investeringar i Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur
I Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete, En Bättre Sits, har sju regioner enats om tydliga och gemensamma prioriteringar för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, Systemanalysen. Det handlar om bland annat Ostlänken, Fyrspåret Uppsala-Stockholm, Mälarbanan och E4 vid Arlanda. Mälardalsrådets Nyttoanalys utgår från Trafikverkets egna metoder och visar de samhällsekonomiska och regionala nyttoeffekter som skapas om samtliga investeringsbehov före 2035 i Systemanalysen tillgodoses i den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026-2037. Planen beslutas av regeringen under våren.

– Regeringen har på ett klokt sätt fokuserat på den samhällsekonomiska nyttan i infrastrukturplaneringen och måste hålla fast vid sin inriktning. Även om ett rekordbelopp på 1171 miljarder kr har avsatts för att förbättra landets transporter är pengarna begränsade och måste riktas till de sträckor som skapar störst nytta. I Stockholm-Mälarregionen är vi sju regioner som är eniga om vilka vägar, spår och farleder som behöver prioriteras, för vi vet vilka nyttor det för med sig för våra invånare och i förlängningen hela Sverige, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.
När det blir enklare och snabbare att pendla till jobb och godstransporterna kommer fram i tid skapas stora nyttor för arbetspendlaren, företagaren och samhället i stort. Mälardalsrådets Nyttoanalys visar att de samhällsekonomiska nyttorna av Stockholm-Mälarregionens infrastrukturprioriteringar före 2035 uppgår till 222 miljarder kr. Av dessa utgår 102 miljarder från resor med kollektivtrafik, 109 miljarder från persontrafik och yrkestrafik på väg, samt 12 miljarder från godstransporter. Restidsvinsterna uppgår till tiotals miljarder från exempelvis Ostlänken, E4 Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn.

– Nu har Trafikverket nyligen presenterat förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och vi kan konstatera att Trafikverket delar bilden av att det finns mycket att tjäna på att satsa på vår del av Sverige. 8 av 10 tåg i Sverige startar i Stockholm och Nyttoanalysen visar hur nyttorna sprids runt om i landet när det blir enklare att resa till, från och genom Stockholm-Mälarregionen. Vi har även tittat på hur nyttorna fördelas mellan regionerna. Tillgänglighetsnyttorna i min region, Sörmland, uppgår till över 11 miljarder kr, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Sörmland.
Riksdagsledamöterna delar bilden
Mälardalsrådets Nyttoanalys uppskattades av riksdagsledamöterna Maria Stockhaus (M) och Aylin Nouri (S), gruppledare trafikutskottet. Inriktningen på gedigna kunskapsunderlag, tydliga och gemensamma prioriteringar och samhällsekonomiska analyser av investeringarna ger Mälardalsrådets arbete en hög trovärdighet i infrastrukturplaneringen.

– Regeringen har lagt ett starkt fokus på den samhällsekonomiska nyttan i infrastrukturplaneringen och här blir Mälardalsrådets Nyttoanalys ett viktigt underlag. Trafikverket har lämnat sitt planförslag utifrån regeringens instruktioner och det är nu upp till regeringen att se över om något bör justeras. Flera av de objekt som har tagits in i planförslaget är sträckningar i Stockholm-Mälarregionen som Mälardalsrådet tidigare har pekat på för deras samhällsekonomiska nytta. Regeringen kommer att fortsätta att satsa på det som är bäst för arbetspendlingen och godstransporterna, säger Maria Stockhaus (M).
– Investeringar i infrastrukturen är bra för samhället och Stockholm-Mälarregionen är en viktig region för landets tillväxt. Om inte infrastrukturen fungerar här och om det inte finns en långsiktighet i planeringen så påverkas hela Sverige. Tilliten till staten undergrävs när inte satsningarna på järnvägens underhåll och kapacitet svarar upp mot pendlarnas och godstransportörernas behov. Kommuner, regioner och företag måste kunna lita på att de investeringar som har utlovats också genomförs, säger Aylin Nouri (S).
Stora nyttor för näringslivet
Näringslivet och samhället i stort är beroende av välfungerande transporter. Både för att människor ska kunna resa till och från jobbet, ut i världen på affärsresor och för att godstransporterna ska komma fram i tid. På webbinariet deltog Anders Josephsson, tf branschchef för Transportindustriförbundet och Kristina Nyquist, vd Siemens Mobility för att ge sina perspektiv på hur stärkta transporter i Stockholm-Mälarregionen bygger hela Sverige starkare.

– Mälardalsrådet har framgångsrikt arbetat med att se transporterna i ett systemperspektiv. Nyttoanalysen utgår från Trafikverkets beräkningsgrunder och då läggs en större vikt vid nyttorna från personresorna än godset. Samtidigt vet vi hur viktigt godset är för Stockholm-Mälarregionen. Om inte transporterna fungerar till Sveriges största konsumentmarknad skulle samhället stå stilla på en vecka, säger Anders Josephsson.
– Den här rapporten har en oerhörd styrka i att den ser till flödena och inte enskilda sträckningar eller objekt. Om jag ska tala som arbetsgivare så är behovet av en fungerande arbetspendling fullständigt central för att mitt företag ska fungera. Nyttoanalysen pekar på de stora restidsvinster som följer av att satsa på kollektivtrafiken i Stockholm-Mälarregionen. Som teknikleverantör för järnvägen så ser vi tydligt hur underinvesteringen har fått fortgå över mandatperioderna. Det är glädjande att det nu finns ett årtal för när underhållet ska vara åtgärdat, säger Kristina Nyquist.
Mälardalsrådets arbete med att få gehör för Stockholm-Mälarregionens prioriteringar för transportinfrastrukturen fortsätter. Trafikverket har lämnat ett förslag till nationell plan för infrastrukturen som nu analyseras och i vår ska regeringen fatta beslut om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026-2037. Nyttoanalysen är ett viktigt stöd i argumentationen för att fortsatta satsningar på Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur skapar stora samhällsekonomiska nyttor för hela landet. Nyttoanalysen kan läsas på Mälardalsrådets hemsida.