”EU:s transportpolitik berör oss alla”

06 februari 2025
Transporterna ökar till, från och genom Stockholm-Mälarregionen. Genom sitt läge i centrala Norden har regionen en viktig funktion i det europeiska transportnätet (TEN-T). Sedan sommaren 2024 finns en ny förordning om EU:s transporter. Vad innebär den för kommunerna och regionerna och hur driver Mälardalsrådet på för effektivare transporter på den europapolitiska nivån? Mälardalsrådet bjöd in europaparlamentariker Johan Danielsson (S) till ett webbinarium den 5 februari för att diskutera frågorna med företrädare från regionen. Efter webbinariet följde en fördjupande workshop om EU-finansiering av transportsatsningar.
Från vänster: Johan Danielsson (S), Boel Godner (S), Jens Sjöström (S), Kristoffer Tamsons (M), Cecilia Linder (M) och Siamak Jalali. Pressbilder.

Johan Danielsson (S) är ledamot i Europaparlamentets transportutskott (TRAN) och arbetade med den uppdaterade förordningen för TEN-T. Den innebär bland annat att orter som Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Södertälje nu pekas ut som urbana knutpunkter. Dessutom har kartorna för de europeiska transportflödena uppdaterats, med sträckningar från Stockholm till Oslo samt Stockholm-Uppsala och vidare mot norra Sverige.

Johan Danielsson (S)

– TEN-T-förordningen har utvecklats tydligt genom att expandera antalet urbana noder. Flera av dessa ligger i Stockholm-Mälarregionen och stärker regionens position som del i den europeiska helheten. Förordningen innebär viktiga steg för att förbättra infrastrukturen och skapa bättre förbindelser, men det kräver också ett starkt engagemang från regeringen för att säkerställa att Sverige får sin rättmätiga del av investeringarna. Här har Mälardalsrådet en viktig roll att spela genom att peka på regionens behov och prioriteringar, både gentemot regeringen och den europapolitiska nivån. Jag har exempelvis läst ert remissvar om EU:s järnvägsinfrastrukturkapacitet och delar er bild. Det är den positionen jag för fram i de kommande förhandlingarna i EU, säger Johan Danielsson (S).

Johan Danielsson (S) tog även upp kompetensbristen som en avgörande utmaning för transportsystemet. En fråga som Mälardalsrådets länge framhållit – senast i den nya kartläggningen av kritiska yrken och utbildningar för Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur. Här förbereds europeiska initiativ inom både lagstiftning och främjandearbete.

– För att säkra transportsektorns framtid måste även dessa frågor få en mer central roll i den transportpolitiska debatten, betonar Johan Danielsson (S).

Under webbinariet presenterades Mälardalsrådets europapolitiska arbete och remissvar av Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm och Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

Jens Sjöström (S)

–  Stockholm-Mälarregionen är en central aktör för Sveriges ekonomi och infrastruktur, där en stor delav landets BNP genereras. Genom det europeiska TEN-T-samarbetet får vi möjlighet att förbättra förbindelserna och stärka regionens tillväxtpotential. Sträckan Oslo-Stockholm är särskilt viktig för både hållbarhet och ekonomisk utveckling, och det är avgörande att vi fortsätter att prioritera denna sträcka för att möta framtidens transportbehov, säger Jens Sjöström (S).

Kristoffer Tamsons (M)

– EU:s transportfrågor berör oss alla – infrastrukturen känner inga gränser. Stockholm-Mälarregionenär navet för Sveriges internationella handel. För att stärka vår konkurrenskraft behöver vi ett robust transportsystem. Trots framgångar med TEN-T måste vi fortsätta värna och hålla i våra urbana noder och nyckelstråk, som Ostkustbanan, Ostlänken och Arlandaförbindelserna. Endast genom samverkan över gränser kan vi skapa en hållbar infrastruktur, säger Kristoffer Tamsons (M).

Siamak Jalali.

Siamak Jalali från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet presenterade den senaste utvecklingen inom TEN-T och betonade hur transportpolitiken numera även har en säkerhetspolitisk dimension. Han redogjorde för hur den uppdaterade förordningen stärker kopplingarna till EU:s handlingsplan för militär rörlighet och regler för utländska direktinvesteringar. Han pekade också på vikten av en harmoniserad europeisk spårvidd på järnvägen.

– De senaste åren har visat hur sårbara våra logistikkedjor är, från pandemin och energikrisen till Rysslands invasion av Ukraina. Transportinfrastrukturen måste bli mer robust och motståndskraftig för att möta framtidens utmaningar. Samarbetet mellan civil och militär sektor är avgörande, och TEN-T:s betydelse kommer bara att öka, säger Siamak Jalali.

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, och Cecilia Linder (M), regionråd i Region Uppsala, delade med sig av sina perspektiv på vad det innebär för deras respektive kommun och region att nu pekas ut som urbana noder i TEN-T.

– Södertälje är en avgörande knutpunkt i transportinfrastrukturen med europavägar, stambanor,

Boel Godner (S).

farleder och hamn. Vår industri, med AstraZeneca och Scania i spetsen, står för 8 procent  av Sveriges export, och vi behöver förstärka deras konkurrenskraft och skapa möjligheter för hållbar tillväxt. EU-finansiering har varit en viktig resurs, och vi fortsätter arbeta för att maximera potentialen, men det kräver samarbete mellan kommuner och regioner – och vi i Södertälje tar gärna täten, säger Boel Godner (S).

Cecilia Linder (M)

– Uppsala är nu en av EU:s noder och vi driver på för stora projekt, som Fyrspåret och satsningar vid Uppsala Central, men för att nå ännu längre behöver vi stärka vårt samarbete både lokalt och på EU-nivå. Genom den plattform som Mälardalsrådet erbjuder kan vi lära av varandra och bli ännu mer synliga på den europeiska arenan, säger Cecilia Linder, (M).

 

Avslutningsvis gav Johan Danielsson (S) ett tydligt medskick til deltagarna:

– Webbinariet idag ser jag som en inbjudan till fortsatt samarbete inom transportområdet. För att få genomslag för våra idéer – både ur ett svenskt och Mälardalsperspektiv – behöver jag hjälp från er i Mälardalsrådet. Tillsammans kan vi skapa ett transportsystem som fungerar långsiktigt och effektivt både för Sverige och Europa.

Johan Danielsson (S), Kristoffer Tamsons (M) och Jens Sjöström (S).