Mälardalsrådet diskuterade Arlandas utveckling på hearing
Arlandautredningen har tillsatts av infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), som inledde dagen tillsammans med Arlandautredaren Peter Norman. Regeringens ambition med utredningen är att stärka Arlandas konkurrenskraft och långsiktiga utveckling.
Mälardalsrådet har i ett flertal skrivelser och remissvar framhållit att tillgängligheten till Arlanda är avgörande för Stockholm-Mälarregionens internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Arlanda är även viktig del i regionens övergripande transportsystem. Ett första steg för en förbättrad tillgänglighet är att inleda en förhandling om Arlandabanan och den stationsavgift som hindrar många hållbara resor till Arlanda.
– Regeringen måste ta ansvar för att avveckla stationsavgiften vid Arlanda C och låta Arlandabanan trafikeras på lika villkor som övrig järnväg i landet. I den storregionala systemanalysen, utvecklingsstrategin för transporterna i Stockholm-Mälarregionen, som samlar sju regioner har Arlanda en särställning. Både när det kommer på förbindelserna till/från Stockholms C och nodstäderna. Fyrspåret Uppsala-Stockholm måste färdigställas enligt tidsplan. Övergripande behöver underhållet och investeringarna i järnvägsinfrastrukturen bli bättre, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Under hearingen gjordes även inspel från bland andra Aida Hadžialić (S), finansregionråd Region Stockholm och Mattias Askerson (M), kommunalråd Sigtuna kommun.

Arlandasamordningen kommer att lämna sin slutrapport till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 31 maj. En delrapport om tillgängligheten till Arlanda på vägsidan kommer att presenteras i mars. Läs mer om Arlandasamordningen på regeringens hemsida.
Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen – Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Läs mer på www.enbattresits.se