Mälardalsrådet i Almedalen: Mer infrastruktur som faktiskt byggs

– Regeringen satsar rekordstora belopp på ny och upprustad transportinfrastruktur i landet. Problemet är att genomförandeförmågan hos Trafikverket är låg. Vi är eniga med Trafikverket om att myndigheten behöver bli bättre och vi välkomnar det förändringsarbete som pågår just nu, säger Maria Stockhaus (M), gruppledare för Moderaterna i riksdagens trafikutskott.

– Det räcker inte med att peka på Trafikverket. Regeringen har ansvaret och kan skapa bättre förutsättningar för transportsystemet genom att både bygga nytt, implementera innovativa lösningar och se över lagstiftning. Precis som med försvaret behöver infrastrukturen hanteras över blockgränserna, säger Aylin Nouri (S), gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagens trafikutskott.
Det bristande väg- och järnvägsunderhållet i kombination med fulla spår och vägar slår mot Stockholm-Mälarregionen, som står för drygt hälften av Sveriges BNP. Flera infrastrukturprojekt får stora kostnadsökningar jämfört med tidigare prognoser, och många satsningar blir kraftigt försenade. Genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för transportutvecklingen, Systemanalysen.
– Det finns en styrka att vi kan gå samman och prioritera. Men nu måste det bli verkstad. I Stockholm reser 850 000 vardagspendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. Arbetsmarknadsregionerna växer, och då måste pendlarna kunna lita på att tåget kommer i tid och kommunen som satsar på ett nytt resecentrum måste kunna lita på att beslutade infrastruktursatsningar från staten blir klara på utsatt tid, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

– Satsningar på infrastrukturen i vår del av landet skapar stora nyttor för medborgarna, företagen och i förlängningen statskassan. Mälardalsrådet arbetar just nu med att uppdatera sin Nyttoanalys och den visar vilka stora nyttor som följer av investeringarna i vår region. Just nyttoperspektivet måste få en mer framträdande roll innan beslut om nya infrastrukturprojekt tas, säger Jenny Landernäs (M), vice ordförande Mälardalsrådet och regionråd Region Västmanland.
I höst ska Trafikverket redovisa sitt förslag till uppdaterad plan för investeringar i transportinfrastrukturen kommande år. Samtidigt är oron stor över försenade projekt, pengar som inte räcker till när kostnaderna ökar och behov av långsiktighet i planeringen. Trafikverkets planeringsdirektör Ulrika Geeraedts representerade myndigheten på seminariet och hon tryckte på behovet av tydliga politiska besked.

– Även om 1 100 miljarder kr är mycket pengar så är utrymmet för nya investeringar begränsat. Vi har fått kritik från Riksrevisionen om hur vi har lagt upp planeringsprocessen. Nu ska vi följa det regelverk som finns och det innebär att de objekt som har kommit långt ska färdigställas, men att det övriga måste utredas närmare, säger Ulrika Geeraedts.
På seminariet deltog regeringens Arlandasamordnare Peter Norman och Helena Jerregård, vicerektor för samverkan Mälardalens universitet. Peter Norman framhöll behovet av bättre tillgänglighet till Arlanda genom både kapacitetsförstärkningar i infrastrukturen, ändrade styrmedel och att staten inleder en förhandling om stationsavgiften på Arlanda C. Helena Jerregård talade om Mälardalsrådets arbete för en stärkt kompetensförsörjning av samhällsbyggare, en viktig utgångspunkt för att få på plats den infrastruktur som behövs i Stockholm-Mälarregionen.
Seminariet kan ses i efterhand på Mälardalsrådets Youtube.
Klicka här för att se bilder från dagen på Mälardalsrådets Facebook-sida.