Mälardalsrådet svarar regering och riksdag: Arlanda måste utvecklas

17 oktober 2025
Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats och transporterna till och från flygplatsen måste utvecklas. Det är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Regeringens Arlandautredare har lämnat sin slutrapport och flera av förslagen som avvecklad stationsavgift, minskad vägträngsel och ökat kollektivtrafikresande välkomnas av Mälardalsrådet. Idag lämnas ett gemensamt remissvar från Rådet. Nu ligger ansvaret hos regering och riksdag att agera för Arlandas utveckling.
Jens Sjöström (S) och Kristoffer Tamsons (M). Pressbilder.

– Arlanda har en nyckelroll i Stockholm-Mälarregionens och Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Som arbetsplats är Arlanda målpunkten för tusentals vardagspendlare. I Mälardalsrådet finns en bred enighet om att Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats och att det måste bli enklare att resa till och från Arlanda med kollektivtrafiken. Regeringen behöver skyndsamt omförhandla avtalet med A-train så att stationsavgiften på Arlanda C tas bort för att öka kollektivtrafikresandet till Arlanda, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Regeringens Arlandasamordnare Peter Norman har lämnat sin slutrapport Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet och idag svarar Mälardalsrådet regeringen om utredningen. Mälardalsrådet är kommunerna och regionernas samverkansorganisation i Stockholm-Mälarregionen och har tagit en aktiv roll under Arlandautredningens arbete med inlagor, remissvar samt deltagande på hearings och seminarier. I utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transporter, Systemanalysen, framhålls Arlanda som en viktig knutpunkt för regionens transporter.

– Arlanda är avgörande för företaget som vill nå nya marknader och människan som vill upptäcka världen. I Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits är vi sju regioner som enats om gemensamma prioriteringar för transporterna i Stockholm-Mälarregionen, där Arlanda är en central del. Att vi är eniga över parti- och regiongränserna ger en styrka och tydlighet när regeringen tar vidare arbetet med den nationella infrastrukturplanen. Även Trafikverket har i sitt planförslag framhållit att vi nu måste gå i mål med utbyggnaden av fyra spår Uppsala-Stockholm och att kapaciteten måste öka på E4 vid Arlanda, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens konkurrenskraft
Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens konkurrenskraft och det måste bli enklare att resa till flygplatsen, både med tåg, buss och bil. Mälardalsrådet har länge arbetat för att stärka Arlandas konkurrenskraft och utveckla transporterna till och från flygplatsen. Under arbetet med Arlandasamordningen har Mälardalsrådet haft en löpande dialog med utredaren och lämnat synpunkter på delrapporten om järnvägen respektive delrapporten om väg.

Se nedan för några av huvudpunkterna i Mälardalsrådets remissvar. Remissvaret kan läsas i sin helhet på Mälardalsrådets hemsida.

  • Arlanda är ett nationellt intresse för näringslivets utveckling och internationella konkurrenskraft, och ska vara Nordens ledande flygplats.
  • God tillgänglighet med kollektivtrafik behövs för flygresenärer och arbetspendlare. Målet bör vara att minst 60 procent av resorna till/från flygplatsen sker med kollektivtrafik.
  • Staten behöver skyndsamt inleda en förhandling med A-Train i syfte att avveckla stationsavgiften vid Arlanda C.
  • Projektet fyra spår Uppsala-länsgränsen Stockholm/Uppsala måste genomföras enligt tidigare beslut, avtal och tidsplan.
  • E4 Häggvik-Arlanda behöver utökad kapacitet för att inte bli en flaskhals när Förbifart Stockholm öppnar. Att inkludera kollektivtrafikkörfält i lösningen är positivt.
  • Behov av att bygga om Märsta station med dess bangård, samt att påbörja bangårdsombyggnad på Stockholm Central-Tomteboda bangård innan 2035.
  • Swedavia bör försöka tidigarelägga investeringar i en förbättrad angöring för bussar för att korta ledtiderna på flygplatsen.
  • Regeringen bör besluta om att införa allmän trafikplikt för den samhällsviktiga flyglinjen Stockholm-Visby, i det fall den kommersiella trafiken av någon anledning upphör eller kraftigt reduceras.
  • Låt Trafikverket utreda frågan om hur godstransporterna vid Arlanda och dess omland kan utvecklas samt hur flygfrakten ska säkerställas.

Se nedan för ytterligare sammanhang då Mälardalsrådet samlat kommuner och regioner i Arlandafrågan de senaste åren:

Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Läs mer på www.enbattresits.se

Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se