Maria Nimvik Stern: ”Starka underlag ger stöd för det politiska arbetet”

14 maj 2025
I 33 år har Mälardalsrådet samlat regionerna och kommunerna i Stockholm-Mälarregionen för att hitta gemensamma lösningar på storregionala utmaningar. För att stödja arbetet finns Mälardalsrådets kansli, som leds av generalsekreterare Maria Nimvik Stern. På Mälartinget presenterades några av det senaste årets initiativ och underlag för att stärka arbetet, bland annat den uppdaterade utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transporter, Systemanalysen, och en kommande analys av nyttan med Mälardalsrådets infrastrukturprioriteringar.
Maria Nimvik Stern, generalsekreterare Mälardalsrådet. Foto: Pavel Koubek/Mälardalsrådet.

– Politiken är grunden i vårt arbete och det är era prioriteringar som styr vår agenda. Vi finns här för att stödja er när ni talar för en starkare Stockholm-Mälarregion och skapar gemensamma lösningar över gränserna, säger Maria Nimvik Stern.

Hon presenterade Mälardalsrådets fokusområden infrastruktur och transporter, samt kompetensförsörjning med inriktning på lärare och samhällsbyggare inom  och det arbete som har gjorts under det senaste året för att flytta fram positionerna.

– Vi är ett litet kansli på fem personer som på olika sätt stödjer och driver på för att stärka det politiska arbetet. Vi tar framdebattartiklar, underlag, rapporter, ordnar rundabordssamtal, möten och studiebesök för att ta några exempel. Mycket av detta kan ni nyttja direkt när ni talar för de gemensamma prioriteringarna i olika sammanhang.

– Vi utvecklar vårt arbetssätt kontinuerligt och har gärna en dialog med er om hur arbetet kan förbättras. Starka underlag är en framgångsfaktor för det politiska arbetet. Hör av er om ni behöver underlag eller vill bjuda in kansliet till er nämnd, organisation eller partigrupp för presentationer eller samtal. Vi kommer gärna, säger Maria Nimvik Stern.

Ett exempel på underlag som tagits fram under året är en kartläggning som visar kritiska yrken och utbildningar för Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur. I kartläggningen pekar Mälardalsrådet bland annat på behovet av en eller fler järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen. Inom transportinfrastrukturen har arbetet fokuserat på uppdateringen av den storregionala systemanalysen och vägen framåt för att få gehör för de gemensamma prioriteringarna hos Trafikverket och ytterst regeringen.

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter 
Aviva Blomquist, projektledare på Mälardalsrådet, presenterade den storregionala systemanalysen för transportinfrastrukturen, som beslutats politiskt av sju regioner och överlämnats till Trafikverket och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Systemanalysen är ett resultat av omfattande samverkan där över 70 förtroendevalda från kommuner och regioner medverkat i framtagandet av underlag och politiska ställningstaganden inom storregional kollektivtrafik, godstransporter samt internationell tillgänglighet och konkurrenskraft.

Johan Hjelm och Aviva Blomquist, Mälardalsrådet.

– Genom Systemanalysen har Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras i närtid och på längre sikt för att stärka vår del av Sverige och i förlängningen hela landet, säger Aviva Blomquist.

Systemanalysen understryker betydelsen av att redan beslutade åtgärder genomförs på utsatt tid, däribland Ostlänken, Ostkustbanan Mälarbanan Godsstråket genom Bergslagen, E4 Förbifart Stockholm, Tvärförbindelse Södertörn och Hjulstabron.

Utöver detta lyfter systemanalysen nya behov, som ett förstärkt trimningspaket för att möjliggöra trafiken som Mälardalstrafik bedriver. Till det kommer policyförslag som att avveckla stationsavgiften vid Arlanda C, höja taket för trimningsåtgärder, etablera övningsanläggningar för järnväg samt säkerställa Gotlands tillgänglighet.

Restidsvinster uppskattas till 183 miljarder kronor 
Under våren 2026 förväntas regeringen besluta om en ny nationell transportplan. För att prioriteringarna ska få gehör hos regeringen och Trafikverket pågår ett brett påverkansarbete med förtroendevalda från regioner och kommuner som de främsta budbärarna. För att stärka talan ytterligare har Mälardalsrådets kansli påbörjat arbetet med en uppdaterad Nyttoanalys, som visar vilka nyttor som följer av investeringar i Systemanalysens prioriteringar. Johan Hjelm, ansvarig för strategisk kommunikation och utveckling på Mälardalsrådet berättar om arbetet.

– Nyttoanalysen presenteras efter sommaren, men redan nu kan vi konstatera att Systemanalysens prioriteringar leder till en omfattande samhällsnytta. Bara när det kommer till tillgänglighetsnyttorna för resenärer uppskattas dessa till 183 miljarder kr under 60 år. Det handlar om arbetspendlare som slipper sitta på försenade tåg och i köer och kan komma till och från jobbet lite snabbare, säger Johan Hjelm.

Förutom restidsvinsterna behandlar Nyttoanalysen godstrafiken, miljö- och fastighetsnyttor, samt hur förbättrade transporter påverkar arbetsmarknaden och näringslivet. Nyttoanalysen presenteras i sin helhet under hösten.