Möte i riksdagen: Vem ska bygga regionens spår och vägar?

04 december 2025
I Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete, En Bättre Sits, har sju regioner enats om tydliga prioriteringar för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Det handlar bland annat om Fyrspåret Uppsala-Stockholm, Ostlänken, Mälarbanan och E4 vid Arlanda. Infrastrukturinvesteringar som ger stora samhällsnyttor. Men om det inte finns kvalificerad personal som kan bygga infrastrukturen riskerar nyttorna att brinna inne. Det var budskapet när Mälardalsrådet samlade ett 20-tal riksdagsledamöter till möte den 4 december under värdskap av Maria Stockhaus (M) och Caroline Helmersson Olsson (S).
Jens Sjöström (S) inleder Mälardalsrådets seminarium i riksdagen den 4 december.

– Stockholm-Mälarregionen präglas av stora transportflöden. Både av människor som ska resa till jobb och fritidsaktiviteter och gods som behövs för industrin och privatmarknaden. Vi är sju regioner som går samman och svarar regeringen om varför det är så viktigt att satsa på transportinfrastrukturen i vår del av Sverige och vilka samhällsnyttor som det för med sig, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Stora nyttor med investeringar i Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur
En ny rapport från Mälardalsrådet visar att satsningar på Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur ger nyttor om 222 miljarder kr genom bland annat restidsvinster, klimatnyttor och ökade skatteintäkter. Nyttoanalysen bygger på de prioriteringar för vägar, järnvägar och farleder som sju regioner enats om i Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits och som förts fram till regeringen inför den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026-2037.

Theres Andersson (S).

– Det handlar om stora nyttor för våra invånare och i det politiska arbetet finns ett stort värde i att regionerna kan gå samman för att peka på det som behöver göras för invånarnas transportinfrastruktur och kompetensförsörjning. Inom transportsektorns kompetensförsörjning delar vi Trafikverkets bedömning att läget är akut. Det gäller inte enbart för järnvägen och vägarna, utan det är lika illa inom sjöfarten och flyget. Det behövs en kompetensstrategi för transportinfrastrukturen och Trafikverket måste ta ledartröjan i arbetet, säger Theres Andersson (S), ordförande Mälardalsrådets En Bättre Matchning och regionråd Region Örebro län.

Bristen på samhällsbyggare är en akut fråga
Stockholm-Mälarregionens transportsystem är viktigt för hela landet. 8 av 10 tåg startar eller slutar i Stockholm. 150 miljoner ton gods går genom regionen varje år. Men om ingen kan underhålla vägarna, spåren och bygga nytt där det behövs, blir det snart tvärstopp i transportsystemet.

Mälardalsrådet har i flera rapporter uppmärksammat frågorna, nu senast i en ny kartläggning av kritiska yrken och utbildningar för Stockholm-Mälarregionens transporter. Kartläggningen visar på bristen på samhällsbyggare inom ett flertal sektorer. Läget är allvarligt och bilden delas av Trafikverket, som i sitt förslag till nationell plan beskriver bristen på samhällsbyggare som en akut fråga. Nu behövs konkreta insatser från riksdag och regering för att vända utvecklingen.

Therez Almerfors (M).

– Det är viktigt att vi håller regelbundna möten med riksdagsledamöterna från Stockholm-Mälarregionen, så att ni vet hur det går i vårt arbete och att vi stöttar er med underlag. Kompetensförsörjningsfrågorna är utgångspunkten för allt i samhället. Om det inte finns en fungerande matchning mellan jobben i näringslivet och ungdomar som ska ut i arbetslivet blir det tvärstopp i samhällsutvecklingen. Men samhället behöver även kliva fram och ta sitt ansvar. Vi har lämnat ett tydligt medskick till Trafikverket att det är orimligt att vi inte har en järnvägsteknisk utbildningsanläggning i vår del av Sverige, säger Therez Almerfors (M), vice ordförande En Bättre Matchning och kommunalråd Uppsala kommun.

Mälardalsrådet samlar regelbundet riksdagsledamöterna från Stockholm-Mälarregionen till möten i angelägna frågor. Värdar för seminariet den 4 december var Maria Stockhaus (M), riksdagens trafikutskott och Caroline Helmersson Olsson (S), riksdagens utbildningsutskott.

Jens Sjöström (S), Caroline Helmersson Olsson (S), Maria Stockhaus (M) och Theres Andersson (S).