Oro kring försenade infrastrukturprojekt diskuterades med Trafikverket

19 juni 2025
I höst ska Trafikverket redovisa ett förslag till ny plan för investeringar i infrastrukturen kommande 12 år. Mälardalsrådet bjöd in Trafikverket till dialogmöte om Stockholm-Mälarregionens behov med utgångspunkt i den omfattande arbetspendlingen och godstransporterna. I fokus stod oro över försenade projekt, pengar som inte räcker till när kostnaderna ökar och behov av långsiktighet i planeringen.
Jenny Landernäs (M), Kristoffer Tamsons (M), Jens Sjöström (S), Roberto Maiorana, Ulrika Geeraedts, Helena Sundberg, Rami Yones och Maria Nimvik Stern.

– Mälardalsrådet känner stor oro över att planerade infrastrukturprojekt i Stockholm-Mälarregionen försenas eller kan komma att omprövas. Infrastrukturplanering är nära sammankopplad med den kommunala och regionala utvecklingen, och här behöver det finnas en långsiktighet. Det finns ett stort värde i att genomföra projekt enligt plan och utan förseningar – tid är pengar, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

– Trafikverkets arbete handlar om att skapa mest nytta för pengarna och fram till dess att byggstart är beslutad så måste det finnas möjlighet att kunna omvärdera projekt enligt vår planeringsprocess. Vi uppskattar mötet idag och tar gärna fler dialoger med Mälardalsrådet, säger Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket.

Regionerna i Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har genom Systemanalysen tydliga prioriteringar inför kommande nationell plan såsom Ostlänken, fyrspår Uppsala-länsgränsen Stockholm, Mälarbanan, Tvärförbindelse Södertörn och Hjulstabron. Det är projekt som planerats under lång tid och som är en förutsättning för utvecklingen av arbetspendling och godstransporter.

– I Systemanalysen är vi överens långsiktigt över parti- och länsgränserna – våra prioriteringar är de samma även denna planprocess. Vi stödjer gärna Trafikverket genom att vara en plattform för bred dialog med politiken, men också med kunskap om den kommunala och regionala utvecklingen. Om hur vi bidrar med bostadsbyggande och hur satsningar på Stockholm-Mälarregionens infrastruktur leder till andra typer av nyttor som Trafikverket inte har med i sina modeller, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

– Stockholm-Mälarregionen kommer att ha nytta av regeringens inriktning mot att satsa där den samhällsekonomiska nyttan är som störst. Vi på Trafikverket ser också över våra upphandlingar, där vi är beroende av att marknaden fungerar och är konkurrensutsatt. Idag ser marknaden olika ut i olika delar av landet. I vissa delar är konkurrensen god men ibland får vi in ett anbud, ibland får vi inte in något alls, säger Ulrika Geeraedts, planeringsdirektör Trafikverket.

Bristen på konkurrens kan ibland kräva omtag i upphandlingar och riskerar förseningar. Ett exempel är den avbrutna upphandlingen på en delsträcka av Ostlänken nyligen, men där Trafikverket ändå hoppas kunna hålla tidsplanen för när den nya järnvägen ska öppna för trafik.

På mötet diskuterades problematiken med låg genomförandegrad i länstransportplaner och de negativa effekterna på den regionala utvecklingen när utlovade projekt de facto blir försenade. På Mälarbanan har utbyggnaden genom Sundbyberg försenats till 2042, med stora konsekvenser för hela stråket från Örebro-Västerås-Stockholm.

– Förseningen är för det första oacceptabel och kommer att få stora negativa konsekvenser. För det andra blir det extra avgörande med kommunikation och transparens från Trafikverket. Men vi måste också diskutera hur vi hanterar situationen – kan vi göra något annat så länge under det utdragna genomförandet genom Sundbyberg så att hela Mälarbanan, inklusive delsträckorna mellan Örebro och Västerås, blir klara till 2042? Det finns en oroande brist på framdrift, fastän vi är i fredstid. Det handlar om samhällets tillit till att vi är rustade för att möta olika utmaningar, säger Jenny Landernäs (M), vice ordförande Mälardalsrådet och regionråd Region Västmanland.

Vid mötet deltog även Helena Sundberg, regiondirektör Östra regionen och Rami Yones, regiondirektör Mellersta regionen med aktuella lägesbilder kring infrastrukturprojekten i Stockholm-Mälarregionen.

Fortsatt samverkan och dialog behövs

En gemensam slutsats var behovet av att stärka den goda dialogen och samverkan mellan Trafikverket och Mälardalsrådet. Särskilt när det kommer till kontinuerliga uppdateringar av hur olika projekt framskrider och för att framhålla kommunala och regionala nyttor som inte ingår i Trafikverkets samhällsekonomiska nyttoberäkningar. Ett exempel på detta är den nyttoanalys över Systemanalysen prioriteringar som Mälardalsrådet planerar att presentera under hösten.