Pendlingstrenden har svängt
Pendlingstrenden har svängt och vi reser i dag tvärs över hela Stockholm-Mälarregionen. Därför blir det allt viktigare med en fungerande infrastruktur för att människor ska kunna jobba och utbilda sig i hela regionen.
Det finns ett starkt samspel mellan arbetsmarknaderna i Stockholm-Mälarregionen. Den ökande pendlingen från Stockholm till Uppsala är den mest markanta skillnaden inom Stockholm-Mälarregionen under 2012–2014, där fler än 6 000 stockholmare arbetspendlar till Uppsala. Men även pendlingen från Stockholm till kärnstäder som Västerås, Norrköping och Eskilstuna, har ökat markant enligt Mälardalsrådets nya rapport ”Arbetspendling i Stockholm-Mälarregionen 2014. Till Örebro, dit ca 800 stockholmare pendlar, har dock pendlingen avstannat något de senaste åren.
Arbetspendling från Stockholms län till: | |
Uppsala | 6229 |
Västerås | 1436 |
Eskilstuna | 976 |
Örebro | 826 |
Norrköping | 819 |
Linköping | 820 |
Nyköping | 804 |
Arbetspendling till Stockholms län från: | |
Uppsala | 15800 |
Västerås | 3901 |
Eskilstuna | 2603 |
Örebro | 1772 |
Norrköping | 1521 |
Linköping | 1675 |
Nyköping | 2285 |
Mälardalsrådet har i många år arbetat för att förbättra tillgängligheten mellan Stockholm och de regionala kärnstäderna. Nästa steg är att fortsätta lyfta regionens prioriterade infrastrukturbehov som sju län enats kring i En Bättre Sits storregional systemanalys. En Bättre Sits syftar till att öka tillgängligheten till och genom regionen, hålla samman kollektivtrafiken och förbättra infrastrukturen. Den gemensamma systemanalysen lyfter fram följande prioriteringar för de närmaste åren:
- Fyra spår på hela sträckan Stockholm-Uppsala.
- Ökad kapacitet på Mälarbanan och på Svealandsbanan.
- Ökad kapacitet på Hallsbergs rangerbangård för att en större andel gods ska kunna transporteras på järnväg.
- Kapacitetsförbättring vid väg E4 och E18, för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.
Vill du veta mer om vart människor pendlar i din kommun, län eller region?
Rapporten ”Arbetspendling i Stockholm-Mälarregionen 2014” samt den SCB-statistik som ligger till grund för rapporten finns att hämta här. Bland de kartor och data som finns kan du hitta pendlingströmmar mellan våra regionala kärnstäder, skillnad i pendling mellan könen och kommunspecifika pendlingsmönster.