Politiker från sju regioner firade Förbifart Stockholm

– Styrkan i Mälardalsrådet är att det blir verkstad när vi går samman och tydligt pekar på vad som behöver göras för att öka samhällsnyttan. Här finns företrädare för våra kommuner och regioner. Många har på olika sätt varit ambassadörer för Förbifarten. Nu ser vi fram emot att hela Förbifarten kan öppnas 2030. Vi väntar även på Trafikverkets förslag till nationell plan 2026-2037 den 30 september och ska senare i höst återkomma med vår syn kring dessa förslag, med grund i vår gemensamma systemanalys, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Infrastrukturutvecklingen är maratonlopp
Arbetet för en bättre transportinfrastruktur i Stockholm-Mälarregionen är ett maratonlopp. Förbifart Stockholm har varit en av Mälardalsrådets prioriteringar i 20 år. Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Sörmland, betonade värdet i att hålla i och hålla ut i arbetet för bättre transporter.
– Redan i den första utvecklingsstrategin för transporterna, Systemanalysen från 2009, fanns Förbifarten med och förklaringen är den stora nyttan den för med sig. Vi har drivit på med underlag, remisser och kampanjverksamhet. Det gäller att vara uthållig när ledtiderna i infrastrukturutvecklingen hela tiden blir längre och längre. Vi får inte glömma att fira våra segrar och det ska vi göra idag, säger Monica Johansson (S).
E4 Förbifart Stockholm är ett projekt som förbättrar framkomligheten i Stockholm, med särskilt stora nyttor för exempelvis Upplands-Bro och Sollentuna, men effekterna av att avlasta Stockholms centrala delar märks i hela Stockholm-Mälarregionen. Tillsammans med andra viktiga åtgärder, som ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda, bidrar Förbifarten till ändrade ruttval och flöden för den nord-sydliga trafiken från Uppsala till Östergötland och vidare till Bergslagen.
En av kommunerna som kommer att märka av de förbättrade transportflödena är Ekerö kommun. Hanna Svensson (S) är kommunstyrelsens ordförande Ekerö kommun och under besöket betonade hon hur mycket den nya trafikleden betyder för Ekerö.

– Förbifarten gör Ekerös läge ännu mer attraktivt. För pendlaren, företagaren och den som vill besöka turistmålen i vår kommun. Idag bygger våra kommunikationer på en bro och en bilfärja som vi själva har upphandlat. Systemet är skört, så för oss fyller även Förbifarten en viktig funktion ur ett resiliensperspektiv, säger Hanna Svensson (S).
Stärkt kompetensförsörjning av samhällsbyggare
För att infrastrukturen ska fortsätta utvecklas i Stockholm-Mälarregionen behövs en stärkt kompetensförsörjning av samhällsbyggare. I Mälardalsrådets kompetensförsörjningsarbete En Bättre Matchning har en kartläggning tagits fram som visar kritiska yrken och utbildningar för Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur. Jenny Landernäs (M) är vice ordförande En Bättre Matchning och regionråd Region Västmanland:
– Kartläggningen visar bland annat på kompetensbristerna inom väg, såsom ingenjörsyrken, projektörer, anläggningsarbetare och produktionsledare. I ett bredare perspektiv behövs även bussförare. Vi pekar också ut gemensamma huvudområden för fortsatt arbete. Exempelvis utmaningarna kring utbildningssamordning, goda prognoser, tillgång till utbildning samt attraktionsfrågor, säger Jenny Landernäs (M).

Studiebesöket i Förbifarten arrangerades tillsammans med Trafikverket. Under dagen medverkade flera representera för myndigheten för att både berätta om Förbifarten som del i Stockholm-Mälarregionens transportsystem, kompetensförsörjningen på vägsidan och själva anläggningens beskaffenhet. Deltog gjorde bland andra Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Östra regionen, Hans Celander, chef branschkompetens Trafikverket och Järnvägscollege och Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.

Klicka här för att se bilderna från dagen på Mälardalsrådets Facebook-sida.