Rundabordssamtal i riksdagen om bristen på samhällsbyggare

17 oktober 2024
Bristen på kompetens slår mot flera delar av samhället. Industrin behöver tekniker, bristen på samhällsbyggare påverkar underhåll och utveckling av transportinfrastrukturen, yrkeslärare saknas i flera kommuner. Den 16 oktober bjöd Mälardalsrådet in ordförandena för riksdagens Trafikutskott och Utbildningsutskott till ett rundabordssamtal om bristen på samhällsbyggare inom transportsektorn. Deltog gjorde region- och riksdagsledamöter från flera partier.
Rundabordssamtal i riksdagen om bristen på samhällsbyggare.
Fredrik Malm (L).

– Kompetensbristen märks på många olika håll i samhället och inom transportsektorn finns flera trådar att dra i. En grundutmaning är att vi har en utbildningskris i landet, där var femte elev lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Flera yrken som lokförare och signaltekniker kräver gymnasiebehörighet och om man då saknar kvalificering hjälper inte arbetet med att locka fler till YH-utbildningar som leder till välbetalda jobb, säger Fredrik Malm (L), ordförande riksdagens Utbildningsutskott.

I Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning samlas nio regioner bakom gemensamma ställningstaganden för att bland annat stärka kompetensförsörjningen av samhällsbyggare. Förutom kartläggningar av läget i Stockholm-Mälarregionen, som pekar på en brist om 7000 samhällsbyggare årligen fram till 2030, har inlagor lämnats till regeringen med flera lösningsförslag, riktade till både utbildningsutskottet och trafikutskottet. Allt från ökat fokus på frågorna när regeringen ser över lärarutbildningen och strategin för STEM-yrkena (Science, Technology, Engineering and Mathematics) till remissvar om Trafikverkets del i kompetensförsörjningen. Här efterfrågas en järnvägsteknisk övningsanläggning i Stockholm-Mälarregionen av Mälardalsrådet.

Ulrika Heie (C).

Konkret åtgärdslista till utskotten, regeringen och myndigheterna
– Jag frågar mig ofta varför det inte ser bättre ut på infrastruktursidan. Varför har vi inte en järnvägsteknisk övningsanläggning i Norrland, Svealand och Götaland? Det handlar om långa perspektiv och nu finns en bred politisk enighet för att järnvägen ska finnas kvar och utvecklas. Vi borde kunna samla oss kring detta kommunalt, regionalt och nationellt och i Mälardalsrådet finns en politisk enighet om frågorna. Vi bör kunna enas om en konkret åtgärdslista som kan tas till utskotten, regeringen och myndigheterna, säger Ulrika Heie (C), ordförande riksdagens Trafikutskott.

Irén Lejegren (S), Region Örebro län är ordförande för styrgruppen i Mälardalsrådets En Bättre Matchning och deltog i samtalet tillsammans med Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande Region Sörmland och Per Larsson (KD), regionråd Region Östergötland, båda ledamöter i styrgruppen.

Irén Lejegren (S).

– Järnvägscollege är en intressant kompetensförsörjningssatsning som vi har verkat för. Det är ett exempel på hur man kan arbeta. I vinter kommer vår systembild som kartlägger behoven i Stockholm-Mälarregionen inom samtliga transportslag. Bristen på lotsar och flygmekaniker är två yrkesgrupper som har kommit upp på vår radar. Det finns fler och efter vårt besök på elbranschens övningsanläggning i Åsbro är det tydligt att varje bransch har så specifika krav att utbildningarna måste nischas yrkesgrupp för yrkesgrupp. Övergripande har Trafikverket ansvaret och då är det problematiskt att regeringen har tagit bort skrivningar om kompetensförsörjningen i Trafikverkets regleringsbrev, säger Irén Lejegren (S).

Christoffer Öqvist (M).

Annan typ av finansiering behövs
– Kommunerna äger många av utbildningsfrågorna, men det kan inte ligga på den enskilda kommunen eller regionen att hålla i och stå risken för en så dyr investering som en järnvägsteknisk övningsanläggning. Här måste staten kliva fram. Det behövs någon annan typ av finansiering än det kortsiktiga som vi ser på gymnasial och YH-nivå, säger Christoffer Öqvist (M).

Under samtalet diskuterades även valideringsfrågor och det livslånga lärandet. Inom transportinfrastruktursektorn finns ofta rigorösa krav på säkerhetsprövning och språkkunskaper, vilket gör att viktiga yrkeskategorier måste kompetensförsörjas inom landets gränser. Då behövs både råd inför och stöd vid karriärväxlingar.

Gunilla Svantorp (S).

– Ibland är utbildningssektorn fyrkantig. Det finns många exempel på personer som går genom livet och som kanske vill byta jobb i medelåldern, men av olika skäl tvingas läsa om det som man redan kan. Det saknas folk här och nu och att inte stödja smidiga karriärväxlingar är ett slöseri av tid och samhällsresurser, säger Gunilla Svantorp (S), riksdagsledamot Trafikutskottet.

Läs mer om Mälardalsrådets arbete för en bättre kompetensförsörjning på www.malardalsradet.se. Där hittar du även rapporter och skrivelser på området.