Statssekreterare Maria Nilsson (L): ”Mälardalsrådet viktiga för stärkt lärarförsörjning”


– Mälardalsrådet har en viktig roll att spela när ni samlar kommuner och regioner med olika perspektiv och över partigränserna bakom tydliga ställningstaganden. Vi sågs för ett år sedan i samtal om STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Något vi tog med oss därifrån och införde i STEM-strategin var behovet av att lyfta fram kompetensförsörjningen inom transportinfrastruktursektorn i ett särskilt avsnitt. Jag har läst ert remissvar på lärarsidan och delar er bild av behovet av yrkeslärare och lärare inom STEM samt att lärcentrum behöver en stärkt finansiering, men just nu bereds betänkandet vidare i regeringskansliet och vi får återkomma i frågan, säger Maria Nilsson (L), statssekreterare Utbildningsdepartementet.
Skolverket har i sin senaste lärarprognos pekat på en brist på över 10 000 lärare år 2038. Bristen på yrkeslärare beräknas till över 4 000. Tillgången till utbildare lärare är en avgörande framtidsfråga för den kunskapsintensiva Stockholm-Mälarregionen och Mälardalsrådet har under lång tid verkat för en stärkt lärarförsörjning med en ökad andel lärarstudenter som fullföljer sin utbildning.

– Vi är glada för den kontinuerliga dialog vi har med regeringen. I arbetet med lärarutbildningsutredningen har Mälardalsrådet formulerat flera gemensamma ställningstaganden för en stärkt lärarförsörjning. Staten har det övergripande ansvaret för lärarutbildningarna och behöver rikta satsningar som möter behoven. Det råder exempelvis stor brist på yrkesutbildad kompetens, där underskottet av examinerade yrkeslärare är en flaskhals som behöver åtgärdas, säger Therez Almerfors (M), vice ordförande Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning och kommunalråd Uppsala kommun.
I vintras lämnade regeringens lärarutbildningsutredare Peter Honeth sina förslag till regeringen för en reformerad lärarutbildning. Mälardalsrådet har i sitt remissvar framhållit att genomströmningen på lärarutbildningen behöver bli bättre och att dimensioneringen utifrån arbetsmarknadens behov behöver stärkas. Lärosäten behöver ha en nära dialog med skolhuvudmännen och beakta det regionala behovet av lärare. Yrkeslärare och lärare inom STEM måste säkras i det fortsatta arbetet och tillgången till lärarutbildning behöver förbättras.

– Lärcentrum och andra former av decentraliserade utbildningar är en framgångsfaktor. Vi vet att utbildningar måste finnas nära människorna. Kommuner som har långt till ett lärosäte har svårare med lärarförsörjningen. Här görs mycket från kommunerna och regionerna, men i grunden är utbildningsväsendet ett statligt uppdrag. Det behövs en tydlig och långsiktig finansiering, säger Charlotta Englund (C), ledamot i styrgruppen för En Bättre Matchning och regionråd i Region Örebro län.

På webbinariet deltog även Joakim Edsjö, professor Stockholms universitet, för att berätta om lärosätets arbete med bland annat samverkansfrågor. Här framhölls Mälardalsrådet som en viktig plattform. I rådet ingår kommuner och regioner från hela Stockholm-Mälarregionen, där samarbetet för strategisk kompetensförsörjning, En Bättre Matchning, samlar de tio regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gävleborg, Dalarna, Värmland och Gotland. Region Gotland har nyligen tagit plats i den politiska styrgruppen och på seminariet deltog Oscar Lindster (S), regionråd Region Gotland.

– Lärartillgången ser olika ut runt om Stockholm-Mälarregionen och då måste den hanteras med olika typer av lösningar. Här fyller lärcentrum en viktig funktion, eller den typ av campuslösning som Uppsala universitet har på Gotland. Utredningens förslag om ökad samverkan mellan lärosäten och kommuner måste förtydligas. Vilket inflytande ska kommunerna ha kring de utbildningar som erbjuds på orten, säger Oscar Lindster (S).
En intervju med Oscar Lindster (S) och regionrådskollegan Eva Ahlin (C) om Region Gotlands arbete med kompetensförsörjningsfrågorna kan läsas på Mälardalsrådet hemsida. På hemsidan hittar du även Mälardalsrådets skrivelser och remissvar i arbetet för en stärkt lärarförsörjning.