Steg för steg i elektrifieringen av transporterna

– Det är alltid härligt att kunna samla till vår årliga infrastrukturdag. I år med temat energi- och klimatomställning. Steg för steg går vi i rätt riktning, men vi behöver göra mycket mer, sade Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande Region Örebro län.
Efter ett decennium av tekniktester förbereds nu för landets första elväg på sträckan Örebro-Hallsberg. Trafikverket har som målsättning att vägen ska öppna 2027. Tidshorisonten kan tyckas lång, när näringslivet redan idag påbörjat ett skifte mot elektrifierade transporter.

– Vi på Lidl har lagt ut samtliga våra transporter på entreprenad och kan redan nu konstatera att tillgången på el kommer att vara en av de största framtida utmaningarna för våra leverantörer. Idag är andelen ellastbilar 3% i koncernen, men antalet ökar successivt. Både i Sverige och i andra delar av Europa. Det är viktigt för våra kunder och viktigt för oss som företag, sade Anna Pärsdotter, Head of Logistics Lidl.
I Svealandstrafiken kommer samtliga regionbussar vara elektrifierade till 2032. Det ställer stora krav på laddinfrastrukturen i regionen. För att inte tala om tillgången på el, som idag är ansträngd och kommer att bli alltmer utmanande.
– Behoven är stora och kapaciteten är begränsad. För att kunna matcha omställningen av transportsystemet och den bedömda energianvändningen 2045 behövs politiskt ledarskap och långsiktiga överenskommelser. Samtidigt finns stora möjligheter för den svenska välfärden, till nya arbetstillfällen och att stödja omställningen globalt, sade Martin Olin, strategisk projektledare och ansvarig e-mobilitet Energiföretagen.

Bland Infradagens övriga samtalsämnen fanns cykelns roll i transportsystemet, Örebros drönarstrategi och samarbetet i storregionala forum som Mälardalsrådets En Bättre Sits. Under Infradagen hölls även en välbesökt mässa där Mälardalsrådets ställde ut. Ett givet samtalsämne var Mälartinget i Södertälje 4-5 maj. Läs mer och anmäl dig här.