Transportinfrastruktur och kompetensförsörjning på Godsdagen i Södertälje

28 november 2025
Varje år fraktas 150 miljoner ton gods till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen. Vad görs för att underlätta transporterna, bygga bort hinder och stärka kompetensförsörjningen? Den 27 november samlade Mälardalsrådet drygt 80 representanter från politik, näringsliv och akademi i Södertälje för diskussioner om Trafikverkets förslag till nationell transportinfrastrukturplan, Mälarsjöfarten och sjöfartens kompetensförsörjning samt elektrifiering av tunga transporter. Efter konferensen följde ett studiebesök i Södertälje hamn.
Kristoffer Tamsons (M), ordförande Godstransportrådet, inleder Godsdagen 2025. På scenen även Boel Godner (S), Helena Sundberg och Helena Werre. Foto: Michael Steinberg/Mälardalsrådet.

– Vi är i ett viktigt skede i den nationella infrastrukturplaneringen där Trafikverkets förslag ska bli konkreta satsningar på spår, vägar och farleder. Här är det viktigt att vi kan samla oss över partigränserna och peka på det som gynnar Stockholm-Mälarregionen. Södertälje är en viktig nod för transporter och utveckling i hela Sverige. Det är en historisk plats för mötet mellan världen på andra sidan Östersjön och de svenska landskapen runt Mälaren. Med vattnet som transportled mot framtiden. Det känns extra bra att samlas här i Södertälje och sätta sjöfarten som ett viktigt tema för årets Godsdag, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Godstransportrådet i Stockholm-Mälarregionen och oppositionsregionråd Region Stockholm.

Södertälje – en viktig industri- och transportnod
Boel Godner (S) är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, en kommun som både präglas av stor arbetspendling och industrins godstransporter. Genom kommunen går viktiga transportstråk som Västra och Södra stambanan, E4:an och Södertälje kanal, som förbinder Mälaren med Södertäljeleden i Östersjön. I det transporteuropeiska transportnätet (TEN-T) framhålls staden som en avgörande urban transportnod.

Boel Godner (S).

– Välkomna till Södertälje! En viktig knutpunkt för både arbetsmarknaden och transporterna. Här verkar Scania och AstraZeneca, två av kärnföretagen i den svenska industrin. Med tiotusentals arbetspendlare och stora godsflöden till och från fabrikerna är det inte konstigt att vi alltid har engagerat oss i transportfrågorna. Vi ser hur skört det är och att minsta störning i vår kommun snabbt sprider sig och leder till trafikförseningar i hela regionen. Vi välkomnar att Trafikverket vill se en ökad kapacitet vid Södertäljebron, men det behövs en passage under kanalen för ökad redundans i systemet, säger Boel Godner (S).

Mälardalsrådets arbete med att få gehör för Stockholm-Mälarregionens prioriteringar för transportinfrastrukturen fortsätter. Trafikverket har lämnat ett förslag till nationell plan för infrastrukturen och i vår ska regeringen fatta beslut om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026-2037. Under Godsdagen presenterades Planförslaget av Helena Sundberg, regiondirektör Trafikverket Östra regionen och Helena Werre, tf regiondirektör Trafikverket Mellersta regionen. I ett efterföljande panelsamtal diskuterade Jenny Landernäs (M), regionråd Region Västmanland, Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland och Theres Andersson (S), regionråd i Region Örebro län, planförslagets positiva delar och det som saknas.

19 000 pendlar in till Scania varje dag
Scania har tagit en ledande position i omställningen av godstransporterna och är en av Sveriges största industriaktörer. Företaget är i högsta grad beroende av bra transportförutsättningar. Både för de egna slutprodukterna, delarna i leveranskedjan och inte minst för arbetspendlarna. Marcus Holm är global produktionschef för Scania och vittnade om betydelsen av fungerande transporter.

Marcus Holm.

– Scania har funnits i 130 år och har sedan starten haft sin kärna i Södertälje. För att kunna bedriva verksamheten måste transporterna fungera. Det är stora komponenter som ska in och ut från våra anläggningar. 19 000 anställda pendlar in till våra arbetsplatser varje dag. Vi är nöjda med Södertäljes läge och kommer att fortsätta trivas här. Men vi ser med stor oro på den begränsade redundansen. Här är Södertäljebron oerhört avgörande och varje tillbud drabbar tusentals anställda och leder till miljoner i förlorad produktivitet för vårt företag, säger Marcus Holm.

Sjöfartens förutsättningar och utvecklingspotential
Ett särskilt tema för Godsdagen utgick från sjöfartens förutsättningar och utvecklingspotential, där bland andra Björn Garberg, nationell sjöfartssamordnare på Trafikverket, Jonas Franzen, ansvarig samhällskontakter på Sjöfartsverket och Andreas Andersson, VD Mälarhamnar, gav sina perspektiv på vad som görs och behöver göras för att stimulera en överflyttning av gods från väg till sjö. Som avslutning berättade Per Ahlénius, Trafikverkets tf projektchef för Södertälje sluss och kanal, om det pågående arbetet med att förlänga och bredda slusskammaren.

Efter konferensdelen bjöd Per Fredman, vice VD Södertälje hamn, in till ett studiebesök i hamnen och logistikområdet Stockholm Syd. Bilder från dagen kan ses på Mälardalsrådets Facebook-sida.