Bredd och djup kännetecknar ingenjörsregionen Mälardalen
Mälardalsrådet har talat med Linköpings universitet och Mälardalens universitet om hur man ser på Stockholm-Mälarregionens potential inför regeringens STEM-strategi (Science, Technology, Engineering and Mathematics), som kommer senare i höst.
– I Stockholm-Mälarregionen finns allt från traditionell basindustri till högspecialiserade start up-miljöer. I kommande STEM-strategi har regeringen en möjlighet att koppla ihop regionala styrkeområden och Vinnovas uppdrag med att identifiera strategiskt viktiga tekniker med satsningar på att få fler att studera inom STEM. Linköpings universitet har en av Sveriges största tekniska fakulteter och har kommit långt i arbetet med att stimulera intresset för STEM-utbildningar, säger Per-Olof Brehmer, vicerektor för samverkan och campusutveckling, Linköpings universitet.
– Mälardalens universitet har en styrka både i sin bredd och sitt djup inom STEM-utbildningarna. Vi utvecklar nu våra ambitioner som utbildnings- och samverkansaktör i Mälardalsregionen med särskilt fokus på studenternas lärande. Mälarregionen har i sin helhet en stark position inom STEM men konkurrensen från andra länder ökar, och vi måste kraftsamla för internationellt genomslag, säger Cecilia Bjursell, prorektor Mälardalens universitet.
Ny STEM-strategi för Sverige – vad innebär det och hur kan Stockholm-Mälarregionen bidra i utvecklingen?
Regeringen kommer i höst att presentera en STEM-strategi, som bland annat ska stärka ingenjörslandet Sverige. Mälardalsrådet förbereder en skrivelse till regeringen om Stockholm-Mälarregionens behov av satsningar inom området, bland annat när det kommer till storregionala STEM-miljöer och fler samhällsbyggare.
För att diskutera frågorna bjuder Mälardalsrådet in till ett webbinarium den 15 oktober. Deltar gör bland andra statssekreterare Maria Nilsson (L), Utbildningsdepartementet, region- och kommunpolitiker samt representanter för akademi och näringsliv.
Mälardalsrådets skrivelse presenteras på webbinariet.
STEM
STEM står för Science, Technology, Engineering and Mathematics, kunskapsområden som är viktiga för länders konkurrenskraft. Den svenska STEM-strategin ska bland annat syfta till att fler väljer en teknisk utbildning och att fler ska examineras från STEM-utbildningar inom den högre utbildningen.