Mälardalsrådet kartlägger kritiska yrken inom transportsektorn

03 februari 2025
Brist på arbetskraft hotar transporterna i Stockholm-Mälarregionen. Den 30 januari samlades drygt 80 ledande företrädare från politik, akademi, näringsliv och myndigheter på Skavsta utvecklingsområde för att ta del av Mälardalsrådets nya kompetenskartläggning. Rapporten belyser kritiska bristyrken inom järnväg, vägtrafik, sjöfart och flyg – en utmaning för Sveriges största trafiknav med 850 000 vardagspendlare.
80 representanter från politik, akademi, näringsliv och myndigheter samlades på Skavsta utvecklingsområde för att diskutera kartläggningen. Foto: Björn Dahlgren/Mälardalsrådet.
Jens Sjöström (S)

– Stora samhällsviktiga infrastrukturinvesteringar görs i Stockholm-Mälarregionen, men utan rätt kompetens riskerar planerade satsningar att utebli eller försenas. Detsamma gäller för driften, underhållet och trafikeringen. Regeringen måste ge myndigheterna i uppdrag att satsa på samhällsbyggnadsutbildningar. Fortfarande saknas järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Ny rapport visar kritiska yrken för Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur  
Stockholm-Mälarregionen är en kunskapsintensiv region med stor betydelse för hela landets samhällsutveckling. 850 000 vardagspendlare reser över kommungränserna och 150 miljoner ton gods går till, från eller genom regionen varje år. Mälardalsrådets nya rapport visar kritiska yrken och utbildningar för Stockholm-Mälarregionens transporter och vad som behöver göras för att möta kompetensutmaningarna. Bland bristyrkena finns anläggningsprojektörer, signal-, marin- och flygtekniker.

Den nya kompetenskartläggningen presenterades i Nyköping på Skavsta utvecklingsområde, där flera fordonsutbildningar erbjuds. Bland annat till lastbilsmekaniker och flygtekniker. Sedan hösten 2024 har Campus Nyköping utökat sitt utbildningsutbud med en järnvägsutbildning inom signalteknik.
Värdarna för arrangemanget, Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköpings kommun, och Ahmad Eid (M), kommunstyrelsens vice ordförande Nyköpings kommun, betonar vikten av samverkan och kommunens vilja att bidra till att möta kompetensutmaningarna.

Urban Granström (S)

– Det storregionala samarbetet inom Mälardalsrådet ger oss både uppbackning och trygghet, vilket är avgörande för att stora projekt som Ostlänken ska bli verklighet, säger Urban Granström (S).

 

 

Ahmad Eid (M)

– Kompetensförsörjning är en av våra viktigaste frågor – Stockholm-Mälarregionen är Sveriges motor, men rätt kompetens krävs för att infrastrukturen ska fungera och för fortsatt tillväxt. Nyköping har tagit ett tydligt ansvar genom att starta en signalteknikerutbildning, som spelar en viktig roll i att stärka kompetensförsörjningen och bidra till en hållbar regional utveckling, understryker Ahmad Eid (M).

Rapporten visar vägen framåt   
För att trygga framtidens transportinfrastruktur föreslår Mälardalsrådet flera åtgärder för en stärkt kompetensförsörjning av transportsektorn. Bland annat bättre samordning och prognoser, bättre utbildningsmöjligheter och åtgärder för en ökad genomströmning på samhällsbyggnadsutbildningarna.

Från vänster: Jenny Landernäs (M) och Irén Lejegren (S).

– Att så många företrädare samlats visar hur avgörande kompetensförsörjningsfrågan är. För att möta bristen på arbetskraft behöver vi stärka utbildningsvägarna, förbättra genomströmningen på samhällsbyggnadsutbildningar och satsa på järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen. Kommunerna tar sitt ansvar, men långsiktiga lösningar och finansiering måste säkerställas på nationell nivå – annars riskerar centrala infrastruktursatsningar att försenas, understryker Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande i Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning, som presenterade den nya rapporten tillsammans med Jenny Landernäs (M), vice ordförande i Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning och regionråd Region Västmanland.

Christoffer Öqvist (M)

Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande, Region Sörmland, betonar att kompetensutmaningarna måste lösas för att infrastrukturen ska fungera:
– Stockholm-Mälarregionen står inför stora infrastruktursatsningar, men utan rätt kompetens riskerar utvecklingen att bromsas. 7 av 10 av Sveriges rekryteringar av signaltekniker planeras till regionen, och för att möta den takten krävs satsningar på utbildning och rekrytering. En fungerande kompetensförsörjning är inte bara en regional fråga – det är ett nationellt intresse.

Samarbete mellan aktörer för att lösa framtidens kompetensbrist 
Rapporten togs emot av bland andra Magnus Wallerå, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan och Henrik Dider, HR-direktör på Trafikverket. Värdet av samarbete över sektorsgränserna framhölls i ett samtal om kartläggningen som även inkluderade akademi och näringslivsföreträdare. Förutsättningarna för samtliga transportslag berördes under samtalet. Läget inom järnvägen fick en särskild aktualitet efter det regeringsuppdrag som Trafikverket fick i december. Mälardalsrådet välkomnar regeringens uppdrag om järnvägens kompetensförsörjning

Från vänster: Caj Luoma, Henrik Dider, Magnus Wallerå, Elin Kebert och Helena Jerregård.

– Vi på Trafikverket har nu påbörjat arbetet med regeringsuppdraget att stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen inom järnvägssektorn. Mälardalsrådets rapport är en av flera viktiga pusselbitar i arbetet. Det krävs samarbete och idéer från alla håll för att stärka kompetensförsörjningen inom järnvägssektorn i framtiden, säger Henrik Dider, HR-direktör Trafikverket.

– Det är bra att rapporten lyfter övergripande utmaningar kring investeringstunga utbildningsmiljöer, som behovet av järnvägstekniska övningsanläggningar. Det är inget som kan finansieras via yrkeshögskolans statsbidragsschabloner utan en fråga som berör flera utbildningsnivåer och som måste lösas i bred samverkan, säger Magnus Wallerå, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan.

Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning på Byggföretagen, betonar vikten av samarbete:
– Rapporten är ett utmärkt underlag och det arbete som gjorts är imponerande, särskilt det faktum att Mälardalsrådet samlar representanter över politikens gränser. När det kommer till kostnaden för etableringen av järnvägstekniska utbildningar vill jag vända på perspektiven: övningsanläggningar är inte dyra, men det är dyrt att inte ha utbildad personal.

Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen, framhåller de utmaningar branschen står inför:
– Transportföretagen representerar 9000 företag över hela landet, och mycket i rapporten känns igen. Den största utmaningen är att för få söker sig till transportsektorn, vilket leder till matchningsproblem. Jobben i transportsektorn är säkra och efterfrågan ökar men politiken måste ta ansvar för att förändra attityder och samarbeta med branschen för att lösa detta.

Även Helena Jerregård, vice rektor för samverkan, Mälardalens universitet, framhåller behovet av att se över finansieringsformer och dimensionering men även vikten av samarbete mellan branschorganisationer för att öka de kritiska yrkenas attraktionskraft. Politiken kan inte ensam vända kompetensbristen i transportbranschen.

Besöket i Nyköping avslutades med en presentation av Campus Nyköping och Skavsta utbildningskluster om nya satsningar på utbildningar inom transportinfrastruktursektorn, Trafikverket berättade om arbetet med Ostlänken, samt ett studiebesök på Saab flygplansunderhållsverkstad för bland annat MSB-brandflyg.

Bred uppslutning när Mälardalsrådet presenterade sin nya kompetenskartläggning.

Rapporten i korthet och vad som behöver göras

  • Omfattande arbetspendling och stort behov av godstransporter ställer höga krav på Stockholm-Mälarregionens infrastruktur- och transportsystem.
  • I regionen sker stora investeringar i projekt som Ostlänken, Förbifart Stockholm och Mälarbanan.
  • Utan rätt kompetens riskerar planerade satsningar utebli eller försenas och trafikeringen hotas. Ett exempel är inom järnvägen där 7 av 10 rekryteringar av signaltekniker planeras till Stockholm-Mälarregionen de kommande åren.
  • Inom trafikeringen pekar Transportföretagen på bristen på bland annat bussförare och sjöbefäl.
    • För att möta utvecklingen behövs…
      bättre samordning och prognoser. Trafikverket måste ta ledartröjan i samordningen av samhällsbyggarnas kompetensförsörjning och säkerställa kvalitativa prognoser för framtidens kompetensbehov tillsammans med SCB
    • bättre utbildningsmöjligheter. Trafikverket måste få uppdrag att etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen.
    • sänkta risker för utbildningsanordnare inom YH – ersättningen behöver matcha kostnaderna
    • bättre förutsättningar för utbildningsanordnare inom YH så att utbildning startas
      satsningar på lärcentrum för att fler ska få tillgång till utbildning
    • bättre genomströmning på samhällsbyggnadsutbildningarna. Exempelvis slutför enbart 4 av 10 sin utbildning för att bli marintekniker

Klicka här för att ta del av kartläggningen på Mälardalsrådets hemsida.

Klicka här för att se bilder från dagen.