Människa och teknik möts på lärarprogrammet

06 september 2024
Hur kan fler blivande grundskolelärare få en inblick i ny teknik som kombinerar fysisk och digital verklighet? I veckan var det uppstart för Mälardalens universitet och Modda Sörmlands pilotprojekt för att introducera upplevelsebaserat lärande på lärarprogrammet. Satsningen ska leda till att fler unga utbildar sig inom teknik, ingenjörskap, naturvetenskap och matematik (STEM).
Modda Sörmland. Foto: Mälardalsrådet.
Christoffer Öqvist (M). Pressbild.

– I Stockholm-Mälarregionen finns flera framstående STEM-miljöer och Modda Sörmland har genom sin breda verksamhet bidragit stort i regionen. På sikt kan Modda Sörmland skapa värde i en större geografi och det blir därför intressant att se vad regeringens kommande STEM-strategi innehåller, säger Christoffer Öqvist (M) regionstyrelsens ordförande, Region Sörmland.

Modda Sörmland – Sveriges första digifysiska science center
Modda Sörmland etablerades under pandemin 2020 och är Sveriges första digifysiska science center. Det är en plats där barn och unga får lära i en stimulerande, lustfylld och utforskande miljö. Det förvaltas av Region Sörmland. Pilotprojektet för lärarutbildningen genomförs tillsammans med Mälardalens universitet. Syftet är att lärarstudenterna ska lära sig metoden – upplevelsebaserat lärande, och ska på sikt bidra till att fler unga utbildar sig inom STEM-yrkena.

Sofie Sandvik och Emelie Fågelstedt. Foto: Modda Sörmland.

– Med vår plattform behöver inte lärarna leta efter material med koppling till läroplanen och kan filtrera efter ämne, såsom teknik och matematik samt årskurs, säger Sofie Sandvik, strateg Modda Sörmland, Region Sörmland.

– Modda Sörmland är en regional satsning, men plattformen är även tillgänglig för regioner och kommuner utanför länet. Vi tar gärna en dialog med intresserade från andra delar av Sverige som är intresserade av att använda metoden, säger Emelie Fågelstedt, digital strateg Modda Sörmland, Region Sörmland.

Lärmiljöer ökar intresset för teknik, ingenjörskap, naturvetenskap och matematik
I höst ska regeringen presentera satsningar på forskning och utbildning inom teknik, ingenjörskap, naturvetenskap och matematik. Syftet med denna så kallade STEM-strategi är bland annat att stärka ingenjörslandet Sverige. Satsningar inom området aviserades redan i regeringens presentation av budgetpropositionen för 2025.

Mälardalsrådet driver frågan om stärkt kompetensförsörjning på storregional nivå, där utbildning inom teknik, naturvetenskap och matematik är en viktig del. Under hösten lämnar Mälardalsrådet en skrivelse till regeringen om Stockholm-Mälarregionens behov av satsningar inom området, bland annat i form av fler storregionala lärmiljöer för forskning och utbildning, så kallade STEM-miljöer samt stärkt lärarförsörjning och fler samhällsbyggare.

Webbinarium om regeringens STEM-strategi och Stockholm-Mälarregionen
Den 15 oktober, kl 12.00-13.00, bjuder Mälardalsrådet in till ett webbinarium med Maria Nilsson (L), statssekreterare Utbildningsdepartementet för att följa upp frågorna. På webbinariet deltar även Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm, Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning, Anders Söderholm, rektor för KTH, med flera. Läs mer om webbinariet och anmäl dig på Mälardalsrådets hemsida.

Läs mer om Modda-Sörmland på www.moddasormland.se