Riksdagsledamöterna engagerade i framtidens lärarutbildning
– Styrkan i Mälardalsrådet arbete är att så många parter är med och bidrar för en starkare Stockholm-Mälarregion. Våra ställningstaganden för lärarförsörjningen är förankrade över partigränserna, över kommun- och regiongränser och till och med avstämda med akademi och näringsliv som deltagit i arbetet. Vi har haft en kontinuerlig dialog med Peter Honeth under utredningen, just för att vi vill vara proaktiva i vårt påverkansarbete, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala och vice ordförande i Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning.
Flera av förslagen finns med i utredningen
Värdar för seminariet var Fredrik Malm (L), ordförande riksdagens utbildningsutskott och Caroline Helmersson Olsson (S), ledamot riksdagens utbildningsutskott. Seminariet följde det betänkande som lärarutbildningsutredaren Peter Honeth lämnat till utbildningsminister Johan Pehrson (L) tidigare under veckan. Mälardalsrådets skrivelse till utredningen och första reaktion på betänkandet finns på Mälardalsrådet hemsida.

– Mälardalsrådets omfattar en stor del av landet och det är mycket uppskattat att ni lyfter den här viktiga frågan. Vi behöver fler behöriga pedagoger på samtliga nivåer i svensk skola. Jag har tagit del av era utredningar och skrivelser och flera av era förslag finns nu med i utredningens betänkande. Vi har frågan om ökad attraktivitet för yrket, dimensioneringen och möjligheten att nå ut med lärarutbildningarna genom lärcentrum, säger Fredrik Malm (L).
– Jag kommer från Vingåker i Sörmland och kan vittna om hur viktiga lärcentrum är i mindre samhällen. Det är helt nödvändigt för att kunna få ihop kompetensförsörjningen. Många som vill utbilda sig vill göra det lokalt och när utbildningen är klar stannar man krav i bygden. Om det är för lång till ett lärosäte går det inte ihop, säger Caroline Helmersson Olsson (S).
Positiva exempel på lärcentrum i regionen
Mälardalsrådet har uppmärksammat att kommuner som ligger nära ett lärosäte har en bättre tillgång till lärare än kommuner som har långt till ett lärosäte. För att sprida lärarutbildningen till fler platser finns möjligheten för lärosätena att erbjuda kurser på lärcentrum, en (mestadels) fysisk mötesplats, där man som studerande kan möta andra studerande och få stöd av lärare och annan personal i sitt lärande. Lärcentrum bedrivs i nära samverkan med kommunerna.

– Arbetet med lärcentrum skiljer sig mycket mellan lärosätena. Det finns flera positiva exempel från vår region, exempelvis Viadidakt i Katrineholms kommun, som har samarbeten med Karlstads universitet och Linköpings universitet. En faktor är om lärosätet har tidigare erfarenhet av lärcentrum sedan tidigare. Det sänker trösklarna för vidare etablering, säger Charlotta Englund (C), regionråd Region Örebro län och ledamot i En Bättre Matchning.
Under seminariet diskuterades även övergripande frågor som läraryrkets attraktionskraft, kommunernas delaktighet i den verksamhetsförlagda undervisningen (VFU) och hur andelen behöriga lärare skiljer sig mellan Stockholm-Mälarregionens olika delar. Per Larsson (KD), regionråd Region Östergötland och ledamot En Bättre Matchning deltog i samtalet tillsammans med bland andra riksdagsledamöterna Anna Starbrink (L), Camilla Hansén (MP) och Lotta Johnsson Fornarve (V).
Mälardalrådets arbete med stärkt lärarförsörjning
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. I det politiska samarbetet för kompetensförsörjning, En Bättre Matchning, samarbetar de nio regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gävleborg, Dalarna och Värmland. Mälardalsrådet har följt arbetet med lärarutbildningsutredningen och lämnat viktiga medskick om att bland annat planera och dimensionera lärarutbildningen utifrån lokala behov, förbättra genomströmningen och erbjuda flexibla studievägar på fler orter. Flera av förslagen finns med i lärarutbildningsutredningen som lämnades till regeringen den 3 december. Läs mer på Mälardalsrådets hemsida.
