Sju regioner eniga om transportprioriteringarna på regeringens remissmöte

– Ert engagemang för svensk transportinfrastruktur är inspirerande. Regeringen går fram med en rekordstor satsning på infrastrukturen för kommande år, 1171 miljarder kr, väl medveten om att behoven alltid är stora. Det kommer att krävas skarpa prioriteringar som sätter nyttan i främsta rummet. Den väg och järnväg som vi har i landet ska vårdas och utvecklas med underhåll och trimningsåtgärder, säger Andreas Carlson (KD), bostads- och infrastrukturminister.
Trafikverket har lämnat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037 och i vår kommer regeringen ta beslut om vilka satsningar som ska göras på spår, vägar och farleder kommande decennium. Den 8 december bjöd regeringen in till ett särskilt Remissmöte för att diskutera Trafikverkets planförslag. Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits gav ett tydligt besked från de sju regioner som står bakom Systemanalysen, prioriteringarna för transportinfrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen.

– Stockholm-Mälarregionens har 850 000 arbetspendlare och 150 miljoner ton gods går till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen varje år. I Mälardalsrådet har vi en stor enighet om hur transporterna till, från och genom Stockholm-Mälarregionen ska utvecklas. Bakom vårt arbete står över 70 politiker från alla riksdagens partier som har jobbat fram våra prioriteringar. Där finns spår och vägar, men även Gotlandstrafiken, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Stockholm.
På Remissmötet representerades Mälardalsrådets storregionala prioriteringar av Jens Sjöström (S), Kristoffer Tamsons (M), ordförande En Bättre Sits och oppositionsråd Region Stockholm samt Monica Johansson (S), vice ordförande En Bättre Sits och oppositionsråd Region Sörmland och vice ordförande Mälardalsrådet. Michaela Haga (C), ledamot Mälardalsrådet och 1:e vice ordförande regionstyrelsen i Region Stockholm, gav ett särskilt perspektiv på huvudstadsregionens förutsättningar.

– Transportinfrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen skapar stora nyttor för hela Sverige. Vi välkomnar Trafikverkets planförslag och att myndigheten ser nyttor i flera av våra prioriterade objekt. Förutom stora samhällsnyttor bidrar de särskilt till en utvecklad kollektivtrafik och effektiva godstransporter. Det handlar om exempelvis Ostlänken, som behöver färdigställas utan förseningar, ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda när Förbifart Stockholm öppnar och Mälarbanan, där investeringstakten i kapacitetsförstärkningarna längs banan inte ska behöva vänta på Tomteboda-Kallhäll, säger Kristoffer Tamsons (M).

– Vår utgångspunkt är att ingångna avtal och beslutade åtgärder måste genomföras utan ytterligare förseningar. Se bara på Fyrspåret Uppsala-Stockholm, där den nationella planeringen måste takta med de satsningar som planeras på kommunal nivå. Det är positivt att med ett målår för när underhållsskulden på järnvägen ska vara hanterad och de fortsatta satsningarna på ERTMS, BK4 och en ny isbrytarflotta, säger Monica Johansson (S).
En Bättre Sits
Resurserna är begränsade och det kommer behövas hårda prioriteringar. Genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits har länen i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vad som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.
Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se