”Tillgången till utbildade lärare är en nyckelfråga”

28 november 2023
Bristen på lärare slår mot Stockholm-Mälarregionens konkurrenskraft. Vad krävs för att säkra tillgången till lärare och vad gör regeringen för att möta utmaningarna? Den 28 november bjöd Mälardalsrådet in till en temadag för att samla erfarenheterna från årets kunskapsserie om stärkt lärarförsörjning och sammanföra kommuner, regioner och akademi i ett samtal med statssekreterare David Lindberg (L).
Panelsamtal vid seminariet om stärkt lärarförsörjning.
David Lindberg (L), Utbildningsdepartementet.

– En bra lärare är den enskilt viktigaste faktorn för att en elev ska klara skolan och då är betydelsen av utbildade lärare en nyckelfråga. Regeringen tackar Mälardalsrådet för arbetet med att lyfta frågorna och delar bilden att utbildningarnas geografiska spridning och genomströmningsgraden hos lärarstudenterna är central. Vid sidan av det måste vi även tala om hur vi kan förbättra läraryrkets attraktivitet. Lärare måste få vara lärare och få tid och resurser att undervisa, säger David Lindberg (L), statssekreterare Utbildningsdepartementet.

Geografisk tillgänglighet och utbildningarnas genomströmning

Mälardalsrådet har i tidigare utredningar framhållit lärarutbildningarnas geografiska tillgänglighet och utbildningarnas genomströmning som avgörande faktorer för att lösa lärarbristen. Under våren bjöd Mälardalsrådet in kommuner, regioner, lärosäten och andra intressenter till en kunskapsserie  för att diskutera frågorna och vägar framåt.

– Närheten till utbildning har en stor betydelse för lärarförsörjningen. Vi har sett att det finns ett tydligt samband mellan var människor bor, väljer att studera och sedan tar jobb som lärare. Då kan förläggandet av och spridningen av lärarutbildningar via lärcentrum eller genom distansutbildningar vara en väg framåt, säger Jens Carlenfors Linered, projektledare Mälardalsrådet.

Det är en styrka att samla nio regioner. Karolina Myllergård (S) och Therez Almerfors (M).

– Det är en styrka att vi i Mälardalsrådet samlar nio regioner i detta viktiga arbete. I våra län finns 35 av Sveriges 50 lärosäten och hälften av landets befolkning. När vi då går samman över parti- och länsgränserna och tydligt pekar ut lärarförsörjningen som ett fokus för oss så sänder det en signal som får andra att lyssna. Vi ser fram emot att ta frågorna vidare med utredaren Peter Honeth, som ska se närmare på lärarutbildningen, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala kommun, vice ordförande En Bättre Matchning, Mälardalsrådets samarbete för strategisk kompetensförsörjning.

Varje person som stannar kvar på utbildningen räknas

I panelsamtalet deltog även Karolina Myllergård (S), regionråd Region Västmanland, Anna Johnsson Harrie, Linköpings universitet, Monica Evermark, Karlstads universitet samt Lars-Uno Åkesson, Nätverket för kommunala lärcentra.

– I Region Västmanland har vi många små kommuner, och i de mindre orterna räknas varje person som stannar kvar på lärarutbildningen. Regionerna tar ett stort ansvar som samordnare av samverkan i kompetensplattformarna. Utifrån dessa och vårt länsöverskridande arbete i Mälardalsrådet kan vi sprida goda exempel, säger Karolina Myllergård (S), som också är styrgruppsrepresentant i En Bättre Matchning.

– Decentraliserad utbildning, där eleverna går tillsammans och ses fysiskt på lärcentrum, för att där följa en utbildning live, har varit en framgångssaga för oss när det kommer till att hålla studenterna kvar på utbildningen. Vi når personer på mindre orter som kanske har arbetat med barn tidigare, kommit en bit i livet och som nu vill vidareutbilda sig, men som av olika skäl inte vill lämna sin hemort, säger Anna Johnsson Harrie, prodekan vid Området för utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.

– Karlstad och Karlstads universitet har en lång historia av god samverkan. Här finns det utredningar sedan tidigare som pekar på värdet av nära band mellan utbildningen och praktiken, så att de studenterna får en tydlig inblick i sitt blivande arbete, säger Monica Evermark, föreståndare Regionalt utvecklingscentrum, Karlstads universitet.

Lärcentrum viktig plattform för tillgången till utbildning

Lars-Uno Åkesson, ordförande i Nätverket för kommunala lärcentra (NITUS), framhöll lärcentrum som en viktig plattform för breddad tillgång till utbildning.

– Vi behöver en tydlig plan för den geografiska placeringen av lärcentrum och allokerade pengar för dessa. Genom att peka på nyttan av lärcentrum kommer plattformen att värderas högre. Lärcentrum är en nyckelfaktor för att kunna förbättra och bredda rekryteringen, säger Lars-Uno Åkesson.

Efter seminariet togs frågorna vidare i en bred workshop med kommuner, regioner och lärosäten.