Arbetssätt och samarbete för fler behöriga lärare

Bristen på behöriga lärare är en utmaning för flera kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen varför det är betydelsefullt att bland annat öka kunskapen om hur det faktiskt går att arbeta framgångsrikt med frågan.
På Mälardalsrådets seminarium presenterades ett samarbete mellan Katrineholms kommun, Linköpings universitet och lärcentrumet Campus Viadidakt som tillsammans utvecklat ett arbetssätt för att få fler lärare inom fritidshem, som också går att applicera på andra lärarutbildningar. Katrineholms kommun berättade om sitt uttalade behov av en kompetensväxling inom fritidshem, som ledde fram till satsningen och samarbetet.
– Vi behövde se en förändring som möjliggjorde för obehöriga lärare att kunna bli färdiga med sin utbildning. Det är viktigt för kvaliteten i utbildningen, men också för individen, sade Margaretha Norling, Verksamhetschef grundskola, Katrineholms kommun.
Linköpings universitet utvecklade därefter ett resonemang om sin roll att skapa utbildning och tillgängliggöra den.
-I det här fallet har vi anpassat utbildningen utifrån kommunens behov av att få obehöriga lärare att ta steget till behörighet, berättade Helene Elvstrand, Biträdande professor Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.
Campus Viadidakt redogjorde sen för hur ett lärcentrum bedriver verksamhet genom att ge tillgång till utbildning och vara en plats för studerande i vuxen ålder, där man kan möta andra studerande och få stöd av lärare och annan personal i sitt lärande.
-Vi har en viktig funktion som möjliggörare och nav. Kommunens behov behöver bli löst och lärosätets utbildning behöver nå ut till individen sade Malin Hellmér, Samordnare och utbildningsmäklare, Campus Viadidakt
Vad tog deltagarna med sig?
Tre övergripande insikter kunde identifieras när deltagarna fick svara på en mentimeter om vad man tog med sig från seminariet.
Målgruppsanpassning: Effekten av att utveckla anpassat utbildningskoncept efter målgruppens behov.
Samarbete: När kommuner och lärosäten arbetar ihop och är lyhörda för varandras behov, blir det bra utbildningar, lösningar och resultat.
Motivation: Vikten av stöd för att fullfölja sin utbildning och incitament för att obehöriga ska söka sig till utbildning.
Vad händer nu?
Seminarieserien avslutas i slutet på maj med ett fysiskt seminarium där bland annat slutsatser från seminarium 1 och 2 presenteras och arbetet med ett sammanfattande kunskapsunderlag tas vidare.
- Fredag 26 maj kl. 10.00-15.00 på plats hos Mälardalsrådet. Anmäl dig HÄR senast den 19 maj.
En Bättre Matchning
En Bättre Matchning är Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete och samlar nio regioner för att stärka Stockholm-Mälarregionens försörjning av högskoleutbildade genom dialog, opinionsbildning och kunskapsdelning. Här ingår lärare som en viktig del. Läs mer på Mälardalsrådets hemsida.