12 sep 2025

Studiebesök vid E4 Förbifart Stockholm 

Välkommen att följa med på studiebesök till E4 Förbifart Stockholm. Förbifarten, som innebär en ny sträckning av E4 för att binda samman södra och norra Stockholm, har funnits med länge som en av de gemensamma prioriteringarna i Mälardalsrådets Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen. 2026 öppnar en delsträcka, och 2030 väntas hela projektet vara slutfört. Förutom presentation och besök i Förbifarten diskuterar vi även frågan om kompetensförsörjning på vägsidan, relaterat till Mälardalsrådets arbete inom En Bättre Matchning.
12 sep 2025 09:30
CONVENDUM, Vasagatan 14A, Sundbyberg, Sverige
  • Tid: Fredag 12 september kl 09.30-12.45. Kaffe från kl 09.00.
  • Plats: Samling på Convendum, Vasagatan 14 A, Sundbyberg, för inledande presentation och samtal. Därefter busstur och besök i E4 Förbifart Stockholm.
  • Anmäl dig i formuläret nedan senast den 1 september. OBS antalet platser är begränsat. Först till kvarn. Anmälan är bindande. Vid anmälan behöver lämnas mobilnummer och skostorlek. Besöket riktar sig till Mälardalsrådets medlemmar.

Program
Välkommen
Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet, investeringsregionråd Region Stockholm

Förbifarten – en prioritering i Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen 
Monica Johansson (S), vice ordförande En Bättre Sits, regionråd Region Sörmland

Mälardalsrådets arbete med kompetensförsörjning inom transportinfrastruktursektorn 
Jenny Landernäs (M), vice ordförande En Bättre Matchning, regionråd Region Västmanland

E4 Förbifart Stockholm – Trafikverket presenterar projektet
Helena Sundberg, regiondirektör Trafikverket Östra regionen
Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm

Betydelsen av Förbifarten för Ekerö kommun
Hanna Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande Ekerö kommun
Patrik Åhnberg, kommundirektör Ekerö kommun

Hur ser kompetensförsörjningen ut på vägsidan – utmaningar och lösningar
Hans Celander, chef branschkompetens Trafikverket

Busstur och studiebesök i E4 Förbifart Stockholm

Ca 12.30 Återkomst till Trafikverkets projektlokal i Sundbyberg. Programmet avslutas.

Enklare lunch serveras under studiebesöket.
Varmt välkommen!

    Anmäl dig här senast den 1 september

    Om E4 Förbifart Stockholm
    E4 Förbifart Stockholm innebär en ny sträckning av E4:an väster om Stockholm från Kungens kurva till Häggvik för att skapa ökad tillgänglighet och framkomlighet mellan södra och norra Stockholm. Förbifart Stockholm är 21 km lång med 6 nya trafikplatser. Byggtiden pågår 2016-2030. Sträckan Häggvik-Hjulsta öppnar för trafik 2026. Projektet planeras vara helt klart 2030.

    Om Ekerö kommun och Förbifarten
    När Förbifart Stockholm öppnar får Ekeröborna två nya anslutningar till fastlandet, en norrut och en söderut. Ekerövägen ansluter till Förbifart Stockholms tunnlar vid två nya trafikplatser som byggs på Lovön. Kommunens infrastruktur kommer med byggande av E4 Förbifart Stockholm och breddningen av Ekerövägen att ge nya möjligheter. Detta innebär en omvandling från att vara en utpräglad landsortskommun till att bli Ekerös vision om en småstad.

    Om vägkompetens
    Inom vägsektorn finns flera kritiska yrken som behövs för anläggning och underhållsarbete. Det innefattar bland annat ingenjörsyrken, projektörer och produktionsledare/arbetsledare. Trafikverket beskriver exempelvis brist på specialiserade civilingenjörer inom bygg och anläggning och väg och vatten. Från den gymnasiala nivån bedömer Arbetsförmedlingen att efterfrågan på beläggningsarbetare kommer att öka, samt en stor brist på anläggningsmaskinförare och betongarbetare.

    Förbifarten – en prioritering i Systemanalysen
    Regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits har sedan många år gått samman i en strategi för transportsystemet, Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen. Systemanalysen innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på för effektiva transporter. Förbifart Stockholm finns med som en prioritering i Systemanalysen 2008 och i efterföljande Systemanalyser. En grundläggande strategi är att förbättra tillgängligheten i de centrala delarna av Stockholm samt till/från nodstäderna och stadskärnorna. En viktig åtgärd för att förbättra godsflöden är Förbifart Stockholm som förväntas avlasta Stockholms centrala delar.

     

     

    Möten och seminarier
    Visa kalendern