Pressmeddelande: Pendlingen ökar i Stockholm och Mälardalen
– Arbetspendlingen ökar stadigt och Stockholm-Mälarregionen utvecklas alltmer till en sammanhållen arbetsmarknadsregion. För att möta framtidens behov måste vi satsa på att stärka kollektivtrafikens infrastruktur, särskilt i de större pendlingsstråken som Uppsala-Stockholm och Stockholm-Södertälje-Linköping. Det är avgörande att regeringen och riksdagen tar sitt ansvar för att säkerställa en pålitlig kollektivtrafik, så att tågen går i tid, säger Anton Fendert (MP), ledamot i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och trafikregionråd i Region Stockholm.
Totalt uppgår arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen till 850 000 invånare, som reser över en eller flera kommungränser för att komma till jobbet. Ökningen är markant sedan 2018 och uppgår till 100 000 fler arbetspendlare (+13,3 procent). Särskilt stora flöden i Region Uppsala är trafiken från Uppsala kommun till centrala Stockholm, som uppgår till 14 735 pendlare. Det innebär att antalet pendlare i relationen har ökat med 34 procent mellan 2018 och 2022, vilket motsvarar 3 730 pendlare. Till dessa tillkommer alla pendlare mellan kommuner längs stråket. I stråket Uppsala-Knivsta-Sigtuna-Upplands Väsby-Sollentuna-Solna-Stockholm har 155 000 boende sitt arbete i någon annan av dessa kommuner. Trafikstråket framhålls som prioriterat i Mälardalsrådets utvecklingsstrategi för transportsystemet. Bland annat vill regionerna att regeringen satsar på fyrspårsutbyggnaden mellan Uppsala och Stockholm. Ett annat exempel på ett starkt pendlingsstråk är Stockholm-Huddinge-Botkyrka-Södertälje-Strängnäs-Eskilstuna. Här har 105 000 boende sitt arbete i någon annan av dessa kommuner. Likvärdiga flöden finns i stråket söderut mellan Stockholm och Nyköping.
– En välfungerande och hållbar kollektivtrafik är grunden för arbetsmarknaden i Stockholm-Mälarregionen. Våra sju regioner har en gemensam och långsiktig vision för hur infrastrukturen ska utvecklas, med fokus på nödvändiga satsningar på spår och vägar. Detta är avgörande för att hantera den ökande arbetspendlingen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd i Region Stockholm.
Ny rapport visar den ökade arbetspendlingen
Vart fjärde år sammanställer Mälardalsrådet arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen. Underlagen i den nya rapporten bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) fram till 2022 och visar på en kraftig ökning av arbetspendlingen mellan Stockholm-Mälarregionens kommuner under de senaste åren. Framför allt mellan de största tätorterna som Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Örebro och Linköping. Totalt handlar det om en ökning om 100 000 arbetspendlare (+13,3 procent), från 750 000 till 850 000 arbetspendlare mellan 2018-2022.
– Det räcker inte längre med tomma löften om satsningar och miljarder till infrastrukturprojekt – nu krävs konkret handling. Med en tredubbling av trafiken från Stockholm till Uppsala och från Eskilstuna till södra Stockholms län måste regeringen sätta ner foten och satsa på infrastrukturen i vår del av Sverige. I vår utvecklingsstrategi för transporterna, Systemanalys 2024, har våra sju regioner gått samman och pekat på vilken infrastruktur som behövs. Nu måste regeringen ta sitt ansvar, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd i Region Stockholm.
Utvecklingsstrategi för transportsystemet
Rapporten är ett viktigt underlag i den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, den så kallade Systemanalys 2024. Bakom systemanalysen står de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits: Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Systemanalysen kommer att behandlas i regionerna under hösten och kan läsas i en ej layoutad version på Mälardalsrådets hemsida.
Några slutsatser från rapporten
- Från centrala Stockholms län till Uppsala kommun har arbetspendlingen ökat med +354 procent till 3510 pendlare mellan 1990-2022
- Pendlingen till centrala Stockholms län från Uppsala är det flöde som ökat mest i absoluta tal, med 3 730 personer eller +34 procent, mellan 2018-2022 till totalt 14 735 personer
- Till södra Stockholms län från Eskilstuna kommun har arbetspendlingen ökat med +330 procent till 805 pendlare, och från södra Stockholms län till Nyköping har arbetspendlingen ökat med +220 procent till 392 pendlare mellan 1990-2022
- Pendlingen har även ökat väsentligt i omfattning från Norra Stockholms län till Håbo med +240 procent till 896 personer, till Västerås med +233 procent till 483 personer, samt till Enköping med +200 procent till 478 personer mellan 1990-2022
- Totalt 850 000 invånare arbetspendlar från en kommun till en annan inom Stockholm-Mälarregionen
- Ökningen har varit markant under de senaste åren och innebär 100 000 fler arbetspendlare från 2018 till 2022. En ökning om 13,3 procent
Rapporten om arbetspendlingen i Stockholm-Mälarregionen kan laddas ner här.
En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Läs mer på www.enbattresits.se
Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se