Infrastruktur och resiliens under europeiska regionveckan i Bryssel

22 oktober 2025
I oktober varje år arrangeras europeiska veckan för regioner och städer. Tusentals deltagare samlas i Bryssel för ett omfattande program med konferenser, utställningar och nätverkande. Mälardalsrådet deltog under årets vecka och presenterade den nya rapporten om politisk innovation på STRING-nätverkets storregionala temadag den 14 oktober. Cecilia Linder (M) och Jan Owe-Larsson (M) representerade Mälardalsrådet när frågor om transportinfrastruktur, kompetensutveckling och behovet av resiliens i det säkerhetspolitiska läget diskuterades under dagarna.
Cecilia Linder (M) med paneldeltagare under STRING-nätverkets State of the Megaregion Day 2025.

– Mälardalsrådet visar som organisation värdet av att samla sig regionalt och verka för tydliga mål. Det goda samarbete som vi har mellan kommunerna och regionerna i vår del av Sverige bidrar i sig självt till en ökad resiliens. Samhället blir starkare när våra medborgare ser att vi arbetar för att lösa problem som kanske faller mellan stolarna på nationell eller regional nivå och som vi behöver gå samman och lösa storregionalt. Som utvecklingen av transportinfrastrukturen eller kompetensförsörjningen, säger Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala.

– Beredskapsfrågorna har inte varit primära i vårt arbete och vi vill inte springa på för många nya bollar, men i en ny promemoria har vi lagt ett raster på Systemanalysen, den politiskt beslutade utvecklingsstrategin för regionens transporter, och konstaterat att utvecklade transporter i Stockholm-Mälarregionen är lika mycket en förutsättning för vårt näringsliv som vår försvarsförmåga, säger Cecilia Linder (M).

Cecilia Linder (M) deltog i panelen när STRING-nätverket, den storregionala organisationen för kommunerna och regionen i stråket Oslo-Hamburg, bjöd in till sin årskonferens State of the Megaregion Day i Bryssel. Under de senaste decennierna har storregionala samarbeten som spänner över flera kommun-, region-, eller landsgränser blivit allt vanligare. I norra Europa återfinns flera av dessa, bland annat Mälardalsrådet, Kvarkenrådet och STRING-nätverket. Organisationerna är alla skapade av politiken i sina regioner och drivs med en särskild politisk innovationskraft, som beskrivs i den nya rapporten Political Innovation Guide. Rapporten presenterades under ett seminarium i Almedalen och kan läsas på Mälardalsrådets hemsida.

”Länkar samman medborgarna över de administrativa gränserna”

Dan Jørgensen.

Dan Jørgensen har en bakgrund som bland annat dansk miljöminister (S) och är idag EU-kommissionär med ansvar för unionens arbete med energi och bostäder. Han inledde State of the Megaregion Day med allvarstyngda ord om det säkerhetspolitiska läget och att en omfattande byråkrati med skenande tillståndsprocesser riskerar att dämpa EU:s konkurrenskraft. Här har dock de storregionala organisationerna en viktig roll att spela:

– De storregionala plattformarna i unionen har en viktig roll för att länka samman medborgarna över de administrativa gränserna. De är ofta snabbfotade och har en närhet till de lokala och regionala förutsättningarna som kan saknas på annat håll, säger Dan Jørgensen.

Ny järnväg för ett nytt Europa
Den 14 oktober arrangerades även ett seminarium av Region Östergötland och Region Jönköping om värdet av att utveckla den svenska järnvägsinfrastrukturen. Särskilt mot bakgrund av den nya förbindelsen Fehmarn-Belt, som beräknas stå klar 2030.

Stig Rømer Winther.

– Arbetet går framåt och vi har kommit en bra bit kring fundamenten. Det är helt avgörande för projektet att alla delar och kringliggande kapacitetsförstärkningar i järnvägen på svensk, dansk och tysk sida blir klara vid samma tillfälle. Vi har stora aktörer som funderar på att etablera sig i den här geografin, men det fungerar enbart om hela stråket blir klart i tid, säger Stig Rømer Winther, VD Femern Belt Development.

En av värdarna för seminariet var Jan Owe-Larsson (M), ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland och ledamot i styrgruppen för Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits.

Jan Owe-Larsson (M).

– Infrastrukturen måste planeras i stråk. Punktinsatser löser inget. Det är först när hela järnvägen från Ludvika till Norrköpings hamn fungerar som Hitachi kan skala upp sin produktion. Det är först när Ostlänken är fullt utbyggd som pendlaren mellan Stockholm och Linköping kan lita på att tåget går som tåget, säger Jan Owe-Larsson (M).

Stockholm-Mälarregionen viktigt transportnav i Europa
Utvecklingen av Europas transportsystem, med Stockholm-Mälarregionen som en viktig del, har länge framhållits av Mälardalsrådet. I februari anordnades ett webbinarium för att diskutera framtiden för det trans-europeiska transportsystemet (TEN-T). Just nu pågår revideringen av EU:s fond för ett sammanlänkat Europa (CEF) och i november återkommer Mälardalsrådet med sitt remissvar i frågan.