Debatt: Lägg i rätt växel och säkra Sveriges tillväxt

11 juni 2024
Brister i infrastrukturen drabbar pendlare och företag i hela Sverige. Situationen är särskilt märkbar i den tätbefolkade Stockholm-Mälarregionen med 4,3 miljoner invånare och 850 000 vardagspendlare. I höstens infrastrukturproposition har regeringen möjlighet att byta spår för Sverige. Satsa på underhållet, förstärk kapaciteten, håll löftena till kommuner och regioner och öka infrastrukturinvesteringarna med minst 20 procent, skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete på Dagens samhälle debatt.
Den politiska styrgruppen för Mälardalsrådets En Bättre Sits (Stora Gruppen).

Läs artikeln på Dagens samhälle debatt.

Utan fungerande transporter stannar Sverige och läget är allvarligt. Vardagspendlare som blir kvar på perrongen. Gods som går på slitna spår och vägar. Bristerna i infrastrukturen märks särskilt tydligt i Stockholm-Mälarregionen, där hälften av Sveriges BNP skapas genom en stark tjänstesektor och en livskraftig industri.

850 000 människor reser över kommungränserna för att komma till jobbet varje dag. 150 miljoner ton gods passerar till, från eller genom våra län. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm och förseningarna i våra regioner, där sammanlagt 4,3 miljoner människor bor, sprids snabbt till andra delar av landet. Om inte människor kan resa till studier och jobb och företagen inte litar på att godset kommer fram i tid hotas vårt välstånd.

I höst presenterar regeringen sin infrastrukturproposition och har nu möjligheten att bygga i kapp och ihop samhället. Det handlar i grunden om våra invånares vardagspussel, företagens möjligheter att växa och anställa fler, att få i gång bostadsbyggandet, och takten i den nödvändiga klimatomställningen. I Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete ingår regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro län, Sörmland, Östergötland och Gotland. Vårt budskap till regeringen är tydligt inför höstens infrastrukturproposition:

• Satsa på underhållet. Trasiga spår och vägar slår direkt mot pendlarna och företagen i våra regioner. Brister i farlederna begränsar möjligheterna att flytta gods från väg och järnväg till sjöfarten. Köbildningar, förseningar och inställda tåg kostar samhället miljardbelopp varje år. Underhållsskulden är omfattande och har byggts upp under åratal. Enligt Trafikverket uppgår det eftersatta underhållsbehovet till 84 miljarder kronor, bara när det gäller järnvägen.

• Förstärk kapaciteten. De samhällsekonomiska förlusterna på grund av bristerna i infrastrukturen är stora. Men möjligheterna till samhällsekonomiska vinster är mångdubbelt större om regeringen vågar öka satsningarna på infrastrukturen. Mälardalsrådet har visat på nästan 100 miljarder kronor i samhällsnyttor om staten satsar på de spår, vägar och farleder som regionerna i samarbete har prioriterat i infrastrukturplaneringen. En konkurrenskraftig Stockholm-Mälarregion kan inte stå still i väntan på utveckling.

• Helhetsperspektiv och långsiktighet. Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete har regionerna en tydlig plan för infrastrukturutvecklingen i Stockholm-Mälarregionen. I över 20 år har vi visat att vi är en pålitlig partner för staten i arbetet för att nå klimatmålen, öka bostadsbyggandet och ge företagen bra förutsättningar. Några exempel är Citybanans medfinansiering, inköp av moderna regional- och pendeltåg, samarbetet kring strategisk kompetensförsörjning av samhällsbyggare samt arbetet i Godstransportrådet, som bjuder in näringsliv och akademi. Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare. Men även staten måste ta sitt ansvar. Regeringen måste möjliggöra en långsiktigt hållbar planering för kommuner och regioner genom att hålla ingångna avtal och överenskommelser samt möta satsningar på exempelvis kollektivtrafiken.

• Öka investeringarna. Investeringarna i transportinfrastrukturen måste öka med minst 20 procent fram till 2037. Pengarna behövs både för att komma i kapp med underhållet och för att bygga nytt. Frågorna hänger ihop. De slitna spåren och vägarna kräver omfattande upprustningsarbeten och om inte trafiken då kan ledas till nya sträckor kommer systemet att lamslås. Länstransportplanerna behöver avsevärt ökade ekonomiska ramar och garantier för att ansvaret för den statliga infrastrukturen inte läggs på regionerna.

I höst kan regeringen välja att vända utvecklingen för Stockholm-Mälarregionens spår och vägar. Men då behövs ökade resurser, tydliga prioriteringar och ett utvecklat systemperspektiv i infrastrukturplaneringen där de regionala utvecklingsmöjligheterna tillvaratas. Det är hög tid att kliva ombord på tåget mot hållbart resande och tillväxt. Nu behöver bara regeringen lägga i rätt växel.

Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm, ordförande Mälardalsrådet och vice ordförande En Bättre Sits
Kristoffer Tamsons (M), regionråd Region Stockholm och ordförande En Bättre Sits
Monica Johansson (S), regionråd Region Sörmland och vice ordförande En Bättre Sits
Anton Fendert (MP), trafikregionråd Region Stockholm
Gustav Hemming (C), klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd Region Stockholm
Jenny Lundström (MP), ordförande trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala
Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala
Frida Björk (KD), regionråd Region Uppsala
Jenny Landernäs (M), ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Västmanland
Kenneth Östberg (S), regionråd Region Västmanland
Elisabeth Unell (M), kommunalråd Västerås stad
Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande Region Örebro län
Nina Höijer (S), ordförande kollektivtrafiknämnden Region Örebro län
Sebastian Cehlin (M), regionråd Region Örebro län
Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande Region Sörmland
Mattias Claesson (C), regionråd Region Sörmland
Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland
Annsofi Ramevik (S), regionråd Region Östergötland
Annette Olsson (M), regionråd Region Östergötland
Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande Region Gotland
Eva Nypelius (C), regionråd Region Gotland
Andreas Unger (M), regionråd Region Gotland