Debatt: ”Kompetensbrist leder till tvärbroms i transportsystemet”

22 augusti 2024
Kompetensbristen märks i hela infrastruktursektorn. Läget är särskilt allvarligt i Stockholm-Mälarregionen, som möter en kraftig befolkningstillväxt med ett utvecklat, expanderande och grönt transportsystem. Mälardalsrådet uppmärksammar frågorna i en debattartikel i Dagens Samhälle den 22 augusti, undertecknad av Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm, tillsammans med andra ledande regionpolitiker från nio regioner.
Ledande regionpolitiker från nio regioner skriver tillsammans på Dagens samhälle. Pressbilder.

Läs debattartikeln i Dagens samhälle eller nedan i artikeln.

Det finns en bred samsyn hos politik, akademi och näringsliv om att bristen på samhällsbyggare har blivit en flaskhals i infrastrukturutvecklingen. Nu måste regeringen intensifiera arbetet med att stärka kompetensförsörjningen i sektorn, genom konkreta satsningar, ökad dialog med regionerna och tydliga direktiv till Trafikverket.

Stockholm-Mälarregionen är ett viktigt transportnav i Sverige. Åtta av tio tågresor i Sverige startar, passerar eller slutar i Stockholm. Varje dag reser 850 000 pendlare över en eller flera kommungränser för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar regionen varje år.

Kompetensbrist leder till tvärbroms i transportsystemet. Bild: Dagens samhälle och Matthias Pfeil/Mälardalstrafik.

Det säkerhetspolitiska läget efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina och Sveriges anslutning till Nato ställer nya krav på spår, vägar och hamnar samt en ökad beredskap kring uppbyggnad och underhåll. Sårbarheten i samhället måste mötas med både en strategi för en mer uthållig infrastruktur och en kompetensstrategi för samhällsbyggare med konkreta insatser i vår region.

I regeringens infrastrukturproposition senare i höst ser vi fram emot välbehövliga satsningar på spår och vägar i Stockholm-Mälarregionen. Samtidigt riskerar bristen på samhällsbyggare att leda till kompetensmässig tvärbromsning. Inom samhällsbyggnadssektorn väntar stora pensionsavgångar och fram till år 2030 kan upp emot 7000 samhällsbyggare per år behöva rekryteras, bara i Stockholm-Mälarregionen. Investeringar i infrastrukturen måste matchas av satsningar på kompetensförsörjning av samhällsbyggare inom infrastruktursektorn, allt ifrån planering och projektering till genomförande.

Sedan regeringen tillträdde har flera positiva insatser gjorts för att stärka transportsektorns kompetensförsörjning. Men reformtakten får inte stagnera. Mälardalsrådet ställer sig frågande till att Trafikverkets regleringsbrev för budgetåret 2024 inte innehåller tydliga uppdrag om den långsiktiga kompetensförsörjningen. Dessa skrivningar fanns med i regleringsbrevet 2023.

När Trafikverket presenterade sitt inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen 2026-2037 lyftes förvisso behovet av en säkrad kompetensförsörjning fram, men konkreta lösningar saknades. Järnvägscollege är värdefullt, men vi behöver se fler konkreta förslag och uppdrag när det gäller hur kompetensförsörjningen ska förbättras inom kritiska personalkategorier för genomförandet av den nationella transportinfrastrukturplanen.

Ett exempel är järnvägen, där det behövs utbildade bantekniker, eltekniker och signaltekniker. För att svara upp mot kompetensbehovet behövs fler järnvägstekniska övningsanläggningar, där nästa generation samhällsbyggare kan utbildas. Men övningsanläggningar är investeringstunga och saknas i vår del av landet, trots att både jobb och sökande finns här. Nu ligger bollen hos regeringen, som måste avsätta pengar och ge Trafikverket i uppdrag att etablera en eller flera övningsanläggningar i vår del av Sverige.

Från Stockholm-Mälarregionens kommuner och regioner finns ett stort engagemang för kompetensförsörjningen av samhällsbyggare. Flera kommuner förbereder utbildningar inom sektorn och i regionerna finns prognoser och kunskapsunderlag att utgå från när staten ska ta sitt utbildningsansvar. I Mälardalsrådets samarbete för strategisk kompetensförsörjning deltar nio regioner i syfte att driva på i frågorna. Under året gör vi gemensamt en ny kartläggning av kompetensbehovet, där vi också identifierar möjliga lösningar.

Vittnesmålen från sektorn är samstämmiga: utan en långsiktig kompetensförsörjning av samhällsbyggare väntar en tvärbromsning i transportsystemet. Våra kommuner och regioner tar sitt ansvar. Vi ser fram emot att regeringen matchar vårt arbete.

Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet
Irén Lejegren (S), Region Örebro län, ordförande Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En bättre matchning
Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala kommun, vice ordförande En bättre matchning
Jenny Landernäs (M), ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Västmanland, vice ordförande En bättre matchning
Aida Hadžialić (S), finansregionråd Region Stockholm
Pehr Granfalk (M), ledamot klimat- och regionutvecklingsnämnden Region Stockholm
Unn Harsem (C), ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Uppsala
Hans Wennberg (MP), regionråd Region Uppsala
Karolina Myllergård (S), regionråd Region Västmanland
Charlotta Englund (C), ordförande regionala tillväxtnämnden Region Örebro län
Anna Ragén (M), ledamot regionala tillväxtnämnden Region Örebro län
Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande Region Sörmland
Peter Bernhardsson (S), ledamot regionstyrelsen Region Sörmland
Per Larsson (KD), ordförande regionutvecklingsnämnden Region Östergötland
Eva Andersson (S), regionråd Region Östergötland
Jan Boman (S), 1:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Dalarna
Ulrik Bergman (M), 2:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Dalarna
Thomas Norrman (SD), regionråd, Region Gävleborg
Marie-Louise Dangardt (S), regionråd Region Gävleborg
Tobias Eriksson (S), regionråd Region Värmland
Peter Johansson (L), ledamot regionala tillväxtnämnden Region Värmland