Eneroth: ”En Bättre Sits för Mälardalen är en bättre sits för hela Sverige”
Via videolänk hälsade Tomas Eneroth på de 330 politikerna, tjänstepersonerna och representanterna från näringsliv och akademi som var på plats i Västerås. I juni väntas regeringen presentera nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige – och åhörarna på Mälartinget var nyfikna på vad infrastrukturministern hade att säga.
– Behoven och önskemålen är väldigt stora. Nästan varje vecka får vi önskemål om mer infrastruktur till följd av att det kommer ännu en batterifabrik eller ännu en nyinvestering, sade Tomas Eneroth.
Det är en nyindustrialisering som pågår på många håll i landet, vilket delvis förklaras av att många industrier med höga ambitioner i klimatarbetet väljer att etablera sig i Sverige. Tomas Eneroth tog upp Finnslätten i Västerås som exempel på en tillväxtregion och konstaterade att Stockholm-Mälarregionen är en motor för hela landet.
Transportsystem som klarar klimatkraven
I Mälardalsrådets samarbete En Bättre Sits samverkar sju regioner kring prioriteringar av infrastrukturinvesteringar som ska göras regionalt och nationellt. På prioriteringslistan står kapacitetsökningar inom tågtrafiken längs Ostkustbanan, Mälarbanan, Svealandsbanan och Hallsbergs gods- och personbangård. Vidare vill de sju regionerna se ökat underhåll och utveckling genom ett särskilt trimningspaket och att åtgärder görs för att bygga bort flaskhalsarna norr om Förbifart Stockholm och vid Hjulstabron. Beslutade åtgärder ska genomföras enligt plan, däribland Ostlänken.
Tomas Eneroth kände väl till de sju regionernas sju krav på regeringen. Han ville inte ge några konkreta svar på vilka investeringar som kommer att prioriteras i regeringens nationella plan, men sade:
– Alla som följt transportpolitiken ser att fokus har hamnat på stora investeringar: närmare 900 miljarder de kommande tolv åren på ökad intermodalitet och fokus på det som är godstransporternas och näringslivets behov, men också en tydlig signal om att det är klimatomställning som gäller. Utgångspunkten är att hitta transportsystem som klarar klimatkraven och är hållbara.
Uppskattad dialog
Tomas Eneroth ville inte föregå planen som ska läggas fram, men var tydlig med att han uppskattar dialogen med Mälardalsrådet och parterna i En Bättre Sits under arbetet med den nationella planen.
– Ur ett tungt näringspolitiskt perspektiv har det varit en del som jag har tagit med mig när vi nu prioriterar inför satsningarna i nationell plan. Det handlar om rangerbangårdar och sjöfarten, om bärighet på vägar för tyngre och kanske också längre fordon. Sedan naturligtvis att säkerställa ökad kapacitet i järnvägssystemet.
Tomas Eneroth påpekade att vi idag är fler än 10 miljoner personer i Sverige och att vi behöver hitta bättre pendlingsmöjligheter för att vidga arbetsmarknadsregionerna. Stockholm-Mälarregionen är ett konkret exempel på hur arbetsmarknader kan utökas och växa samman, med stora nationella nyttor.
– Ni som varit med tidigare vet att jag brukar betona det. Transportpolitiken handlar inte om vad vi får till vår egen kommun eller region, utan vad som gör bäst nationell nytta, sade han och förklarade vidare:
– Så här hjälps vi åt. Och som sagt: En Bättre Sits för Mälardalen är också en bättre sits för hela Sverige.