Ett transportsystem redo för framtiden
– Vi har ett väl utbyggt transportsystem i och kring Mälardalen, men det behövs mycket mer. Underhållet är gravt underskatt på många områden och det märks att trafiken ökar, säger Rami Yones.
Trafikverkets ramar för investeringar och underhåll kommer att avgöras under de kommande åren och Rami Yones konstaterar att det kommer att krävas skarpa prioriteringar framöver. När resurserna är begränsade är det en styrka att regioner och kommuner kan gå samman och peka ut vad som behöver göras i närtid och vilka spår, vägar och farleder – som viktiga i sig själva – ändå kan behöva vänta på åtgärder.
– Trafikverkets mål är ett transportsystem som klarar klimat- och trafiksäkerhetsmål, klimatförändringar och yttre hot. Vårt fokus ligger på underhållet av befintligt system där nya investeringar görs i mån av medel. När nya investeringar görs är utgångspunkten nyttan som investeringarna för med sig, säger Rami Yones.
– Effekten blir störst när en stor geografisk yta är överens, som här hos Mälardalsrådet i Stockholm-Mälarregionen. Fyrspåret Uppsala-Stockholm är ett konkret exempel. När vi kan planera tillsammans med stat, regioner och kommuner, då kan vi få till historiska infrastrukturavtal, som fyrspåravtalet, säger Rami Yones.
Fyrspåret är en förstärkning av järnvägsspåret mellan Uppsala och Stockholm som regeringen, Uppsala kommun och Region Uppsala har slutit avtal om. Sträckan är en av prioriteringarna för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
Bygg ett långsiktigt hållbart transportsystem
Kristina Nyquist är vd för Siemens Mobility och aktiv i järnvägsbranschens förutsättningar när det kommer till både kompetensförsörjning och läget på rälsen. Tillsammans med Jeanette Forss, regionchef Unionen Stockholm och Johan Tysk, rektorsråd för externa relationer vid Uppsala universitet deltog hon i ett panelsamtal med Rami Yones.
– Det är glädjande att vi kan enas över sektorsgränserna om att vi behöver bygga ett långsiktigt hållbart transportsystem. Det långa perspektivet ger oss som leverantör till järnvägsindustrin möjlighet och trygghet att lägga fram produkter, säger Kristina Nyquist.
Även Jeanette Forss poängterar vikten av långsiktiga infrastruktursatsningar.
- Lagt kort ligger. Det är viktigt att man kan ha långsiktiga planer. Då kan vi planera utifrån det även i det fackliga perspektivet, så att jobben blir kvar och de som inte har rätt kompetens har möjlighet att tränas om till andra yrken, säger Jeanette Forss.
– Ska Uppsala röra sig till att bli en entreprenads- och innovationsstad måste vi vara länkade till Stockholms arbetsmarknad. Då duger det inte att tågtrafiken dras med förseningar och inställda turer, inte minst mellan Stockholm och Uppsala. Vi är också helt beroende av fungerande transporter till Arlanda, vår internationella flygplats, för att få hit topprankade forskare, säger Johan Tysk.
– Vår ambition är ett tillgängligt transportsystem som är tillräckligt och robust så att man inte bara ska kunna räkna med att tåget kommer, men också att det kommer i tid, säger Rami Yones.