EU:s transporter utvecklas med nya stråk och regelverk
– Det kommer att hända mycket på transportområdet under de kommande åren och det är uppskattat att ni fortsätter ert arbete med underlag, ställningstaganden och informationsspridning. Den nya kommissionen kommer att sätta sin prägel och den nya transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas godkändes i veckan, säger Johan Danielsson (S).
Johan Danielsson (S) är tillbaka som ledamot i Europaparlamentets transportutskott efter sin tid som bostadsminister. Han var en av de drivande krafterna bakom den uppdaterade förordningen för det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), som trädde i kraft under sommaren. Förordningen innebär bland annat att orter som Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Södertälje pekas ut som urbana knutpunkter och att kartorna för de europeiska transportflödena uppdaterats med sträckningar från Stockholm till Oslo samt Stockholm-Uppsala och vidare mot norra Sverige.
– Stockholm-Mälarregionen är en viktig del i det europeiska transportnätet. Korridorsforum i Bryssel är ett bra tillfälle att både driva på för Mälardalsrådets ställningstaganden inom transportpolitiken. Men också en möjlighet att lyssna in vilka frågor som kan vara nästa huvudfråga, innan den har hamnat på dagordningen. Vi ska fortsätta vara proaktiva i vårt påverkansarbete och med vår nya utvecklingsstrategi för transportsystemet, Systemanalysen, säger Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala och Mälardalsrådets styrelse, som representerade Mälardalsrådet under Korridorsforum.
– Ny lagstiftning kommer att komma inom gröna transporter, ålderskraven för busskörkort, multimodalitet och inte minst järnvägskapaciteten – där jag har läst ert remissvar. Här delas Mälardalsrådets ståndpunkt om en tydligare ordning på järnvägen av både Kommissionen, parlamentet och den svenska regeringen, medan övriga medlemsstater håller emot. Sedan har vi den militära mobiliteten, med en egen logik kring transportflöden och prioriteringar som måste takta med de civila transporterna. Jag tar gärna emot underlag och inspel från er och ser fram emot fortsatta kontakter, säger Johan Danielsson (S).
Tåg, båt och bil genom Europa
Vilka är flaskhalsarna på järnvägen, i hamnarna och på vägarna? Hur möts EU:s, medlemsstaternas och regionernas prioriteringar för kollektivtrafiken och godstransporterna? Hur kommer EU:s finansieringsinsatser riktas mot 2028 och vidare? Korridorsforum i Bryssel markerade den första samlingen av regioner, kommuner och transportnoder längs transportkorridoren ScanMed, som sträcker sig från Skandinavien till Medelhavet.
– TEN-T-förordningen är uppdaterad och ScanMed-korridoren har både justerats och förlängts med sträckor som Oslo-Hallsberg-Stockholm. Fehmarn-Bält-förbindelsen och Brennertunneln mellan Österrike och Italien fortsätter som flaggskeppsprojekt, men arbetet med att motverka flaskhalsar i det befintliga systemet måste prioriteras hårt om vi ska nå målbilderna för gröna och effektiva transporter. På finansieringssidan kommer resurserna att vara begränsade under de kommande åren. En stor del av pengarna i Connecting Europe Facility (CEF) är redan avsatta i pågående projekt, säger Pat Cox, korridorssamordnare.
Från den svenska nationella nivån deltog flera representanter på Korridorsforum: Siamak Jalali, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Linda Thulin, Trafikverket och Ulla-Stina Ingemarsson, Trafikverket.