”EU:s transportregler ska ge effektivitet och hållbarhet”
Transporterna i EU länkas samman och regleras genom det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Här sammanfogas EU:s mål för effektiva och gröna transporter på den öppna marknaden med planerna för hur unionens transportstråk ska utvecklas. Stockholm-Mälarregionen är en viktig del i det europeiska transportsystemet och Mälardalsrådet har lämnat tydliga medskick till både Europeiska kommissionen och den svenska regeringen om hur TEN-T bör utvecklas.
Anna Tranberg, EU Policy Officer Stockholm Region EU Office och Ebba Bjerkander, Senior EU Policy Advisor Central Sweden, berättade på seminariet om bakgrunden till TEN-T-förordningen, Kommissionens förslag till uppdateringar och hur arbetet tagits vidare för avgörande i dialog mellan medlemsländerna, Kommissionen och Europaparlamentet.
– Grunden till TEN-T är att ett gemensamt regelverk för EU:s transporter skapar sammanhållning, effektivitet och hållbarhet. Alltsammans är förutsättningar för den inre marknaden, även om TEN-T-nätet även sträcker sig utanför unionens gränser. Att som kommun och region upptas på EU:s kartor innebär skyldigheter, men är också en förutsättning för att kunna söka vissa EU-medel. Framför allt framhåller det stråkets värde för andra parter, sade Ebba Bjerkander.
– 2021 lämnade Kommissionen ett förslag till revidering av TEN-T-lagstiftningen. Bland förslagen finns frågan om att sammanfoga näten för person- och godstrafik, åren för färdigställande och implementering av nätet samt ett ökat antal urbana noder. I Stockholm-Mälarregionen handlar det bland annat om Västerås, Uppsala och Södertälje, sade Anna Tranberg.
Nu pågår diskussioner om förordningens slutversion mellan medlemsländerna, Kommissionen och Europaparlamentet och det är tydligt att det finns skiljelinjer mellan parterna. Bland annat när det kommer till elektrifieringstakten av järnvägen, korridorssamordnarnas mandat och införandet av det europeiska signalsystemet för järnvägen, ERTMS. I exemplet ERTMS har Kommissionen och parlamentet drivit på, medan medlemsstater och regionala parter som Mälardalsrådet haft en mer restriktiv hållning.
– Hur är synen på ERTMS i andra delar av EU? Är det fler än vi och Sverige som är skeptiska till att målsättningen ligger så nära i tiden, eller står Sverige ensamt här? I så fall kommer det bli svårt att driva frågan, resonerade Katrin Jakobsson (S), kommunstyrelsens ordförande Älvkarleby kommun.
Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande i Region Örebro län och tog upp finansieringsperspektiven i TEN-T. Behoven är stora längs med de europeiska transportstråken. För att stödja infrastrukturutvecklingen finns medel att söka genom Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF). 33 miljarder euro har avsatts för perioden 2021-2027.
– Frågan är vad vi behöver beakta i det fortsatta CEF-arbetet. Resurserna är begränsade, samtidigt som stora projekt på kontinenten kommer att ta stora resurser i anspråk. Kommer EU avsätta mer pengar till transporterna kommande år?
– Det kommer förmodligen inte vara mer pengar i CEF än vad det har varit under den nuvarande perioden. Samtidigt kommer behoven att vara större och konkurrensen kommer att hårdna än mer. Till det kommer frågan om det utökade antalet urbana noder där vi har märkt att flera regioner mönstrar sina krafter i Bryssel för att arbeta för att CEF-medel ska kunna gå dit, avslutade Ebba Bjerkander och Anna Tranberg.
Sju regioner eniga om framtidens transporter
De sju regionerna i Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har lämnat ett tydligt svar till Europeiska kommissionen om utvecklingen av TEN-T. Några av huvudpunkterna är att regionerna i Stockholm-Mälarregionen ska ingå i EU:s prioriterade stomnät, att TEN-T-nätet kompletteras med Ostlänken mellan Linköping och Stockholm samt Tvärförbindelse Södertörn till Stockholm Norvik i Nynäshamn samt att införandet av ERTMS måste ske med eftertänksamhet i dialog med regionala företrädare. Hela svaret kan läsas här (engelska).
Kunskapsseminarier om framtidens infrastruktur
Seminariet var en del i en seminarieserie med viktiga perspektiv på framtidens infrastruktur som Mälardalsrådet anordnar under sensommaren. Seminarierna tar upp olika aspekter som kommer att beröras i Systemanalys 2024, den uppdaterade och politiskt framtagna utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transporter.