Godsdagen: ”Alltmer framträdande roll för godstransporterna”

28 november 2024
Utan pålitliga och hållbara transporter stannar samhället. Varje år går 150 miljoner ton gods till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen. Exportvärden om 530 miljarder kronor transporteras på regionens farleder, spår och vägar. För att öka effektiviteten och hållbarheten i transporterna samlade Mälardalsrådet ledande företrädare från Stockholm-Mälarregionens politik, akademi och näringsliv till den årliga Godsdagen den 28 november. Temat var järnvägskapaciteten i södra Sverige, vägen mot den nya nationella planen och transporternas omställning på land och till sjöss.
Kristoffer Tamsons (M), Region Stockholm, inleder Godsdagen tillsammans med Helena Sundberg och Rami Yones, Trafikverket.

– Godsdagen visar att inget transportslag ska glömmas bort när vi talar om godset. Här samlas inte bara politik, akademi och näringsliv över regiongränserna, utan även godstransportörer, branschorganisationer och förvaltningar. Vi måste mötas och samla oss för att stå starka inför framtiden. Vi står inför ett allvarligt världsläge präglat av både krig och eventuellt även ett kommande handelskrig. Då blir vår enighet en styrka i kontakterna med andra parter i Sverige och i vår omvärld, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Godstransportrådet i Stockholm-Mälarregionen och Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.

Helena Sundberg och Rami Yones.

För att utveckla effektiviteten och hållbarheten i Stockholm-Mälarregionens godstransporter driver Mälardalsrådet och Trafikverket det storregionala godstransportrådet sedan 2021. Helena Sundberg, regiondirektör Trafikverket Östra regionen och Rami Yones, regiondirektör Trafikverket Mellersta regionen är vice ordförande för Godstransportrådet, presenterade Trafikverkets arbete inför den kommande nationella transportplanen. Med riksdagens beslut om infrastrukturpropositionen i december väntas Trafikverket få i uppdrag att sammanställa ett planförslag med prioriteringar för landets spår, hamnar och vägar.

Stora godsflöden – men bristande kapacitet
Transporterna i Stockholm-Mälarregionen präglas av stora godsflöden i såväl väst-östlig som nord-sydlig riktning. Under Godsdagen var Martin Darelid, utredningsledare Trafikverket, inbjuden för att presentera Trafikverkets analyser av järnvägskapaciteten i stråket till och från södra Sverige och vidare över Öresund.

Martin Darelid.

– 2030 kommer Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland stå färdig. Trafikverket har granskat om kapaciteten behöver ökas i stråket över Öresund, men vi ser att kapacitetsbristerna framför allt finns på landinfrastrukturen i Skåne och Småland. Järnvägskapaciteten norr om Hässleholm sinar före Öresundstrafiken. Det finns även utmaningar söderut, mot Lund och på den danska sidan, säger Martin Darelid.

Den begränsade kapaciteten på järnvägen har uppmärksammats av Mälardalsrådet i den uppdaterade Systemanalysen, utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, som presenterades i oktober. Gustav Hemming (C), klimat-, infrastruktur & skärgårdsregionråd Region Stockholm och Jenny Landernäs (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden Region Västmanland har ingått i arbetet med Systemanalysen och reflekterade över läget i ett samtal med Rami Yones.

Jenny Landernäs (M), Rami Yones och Gustav Hemming (C).

– Stockholm-Mälarregionen är ett nav för en stor del av landets transporter och från näringslivet efterfrågas tydliga satsningar på tåget. Bristerna i kapacitet gör att vi hamnar efter i ett internationellt perspektiv. Under de senaste åren har Köpenhamn stärkt sin ställning och ekonomiska profil, med ett starkt geografiskt läge nära kontinenten. För att svara upp mot det måste vi våga tänka nytt och det offentliga har ett stort ansvar att bidra. Se exempelvis på de godstransporter från byggprojekt som vi i Stockholm har flyttat till pråmtrafik på Mälaren. Istället för att tusentals lastbilar ska behöva gå med byggavfall till Värmland, säger Gustav Hemming (C).

– Styrkan i Stockholm-Mälarregionen är att vi kan gå samman över regiongränserna och peka ut vad vi måste göra för att förbättra godsflödena. Sjöfarten och inte minst inlandssjöfarten är en tydlig lösning. Här finns stora vinster att nås genom att flytta landtransporterna till sjön, som inte präglas av samma kapacitetsbrister som på land, säger Jenny Landernäs (M).

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter
Arbetet med Systemanalysen har letts av den politiska styrgruppen i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits, där Kristoffer Tamsons (M) ingår tillsammans med bland andra Monica Johansson (S), regionråd i Region Sörmland och Jan Owe-Larsson (M), ordförande Trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland. Systemanalysen innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på för att trafiken ska fungera i Stockholm-Mälarregionen. Vid sidan av behoven för kollektivtrafiken och de internationella resorna läggs ett särskilt fokus på godstransporterna. Systemanalysen kan läsas på Mälardalsrådets hemsida.

Monica Johansson (S) och Jan Owe-Larsson (M).

– Systemanalysen innehåller en tydlig plan för utvecklingen av regionens transporter. Dels vilar den på principen om att beslutade åtgärder ska genomföras. Men sedan kommer vi även överens om nya sträckningar som måste förbättras, vad som måste göras och när det behöver vara klart. Vi har uppdaterat våra behov med den nya systemanalysen, men för att nå dit måste vi fortsätta vårt påverkansarbete. Att rätt investeringar riktas till Stockholm-Mälarregionen är viktigt för oss och i förlängningen hela Sverige, säger Monica Johansson (S).

I arbetet med Systemanalysen bereddes godsfrågorna i en politisk temagrupp som leddes av Jan Owe-Larsson (M).

– Godset får en alltmer framträdande roll i arbetet med regionens transporter. Jag har sett utvecklingen under framtagandet av tre systemanalyser, där jag lett grupperna som har uppdaterat underlagen för godset. En följd av den förra systemanalysen var att Godstransportrådet för Stockholm-Mälarregionen bildades tillsammans med Trafikverket. I den här omgången har vi tittat på bland annat hållbara godstransporter och hur godset ska komma fram i tid, även under störning. Varje systemanalys tar ett nytt steg på vägen mot bättre godstransporter, säger Jan Owe-Larsson (M).

Under dagen diskuterades även sjöfartens potential till hållbara transporter och hur omställningen av de tunga godstransporterna på väg visar på möjligheterna att nå klimatmålen. Björn Garberg, nationell sjöfartssamordnare, rapporterade om sitt arbete med konkreta exempel kring Mälarsjöfarten från Andreas Andersson, VD Mälarhamnar. Vägtransporternas omställning uppmärksammades i ett samtal med Elin Swedlund, ansvarig för transport- och infrastrukturfrågor Skogsindustrierna, Jim Andersson, transportchef ICA och Anders Josephsson, näringspolitisk expert Transportföretagen.

Klicka här för att se bilder från dagen på Mälardalsrådets Facebook.