Historiska spadtag för Ostlänken
– Behoven av underhåll och investeringar i infrastruktur är betydande i hela landet och då är det viktigt att använda varje investerad krona så effektivt som möjligt. Regeringens arbete för bättre transporter handlar både om att avsätta mer pengar till infrastruktur, men också om att öka effektiviteten så att vi får mer infrastruktur för pengarna. Jag ser fram emot att fortsätta följa projektet och att vi som småningom kommer att kunna färdas på Ostlänken. Den kommer att binda ihop nya arbetsmarknadsregioner och stärka befintliga. Det är ett fokus på arbetspendling och godstrafik som kommer att göra att vi får en lite bättre fungerande infrastruktur i hela landet, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister, i en videohälsning.
Ostlänkens systembetydelse underströks av Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket:
– Ostlänkens dubbla spår kommer att ha stor betydelse för Sveriges nya järnväg. Vi får också bättre förutsättningar att fortsätta upprustningen av vår befintliga järnväg när vi bygger nytt. Det är därmed en del av den långsiktiga utvecklingen av svenska järnväg. För Stockholm, Mälardalen och Östergötland skapar Ostlänken många nya möjligheter för människor, företag och tillväxt. Vi är framtiden på spåren och jag är jätteglad att vi nu kan börja bygga Ostlänken.
På plats i Järna fanns kommunstyrelsens ordförande i fyra av de fem kommuner som resenärer kommer att resa till, från eller passera när Ostlänken är klar. Även de vittnade om Ostlänkens betydelse. Det handlar både om möjligheter som öppnas för invånare och näringsliv, men också om Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges konkurrenskraft.
– Nyköpingspendlare som jobbar i Stockholm eller tvärtom sparar flera veckors arbetstid i restidsförkortningar när Ostlänken står klar.. Det innebär möjligheten att kunna välja var man ska bo och jobba, skapar förutsättningar för att få ihop livsplusslet och för en förbättrad livskvalité. Mälardalsregionen blir större. Ytterst handlar det om att konkurrenskraften för Sverige och den här regionen blir starkare när vi har en region som hänger ihop bättre, säger Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande Nyköpings kommun.
– Trosa är en liten kommun men vi är många som pendlar och en av de kommuner som växer mest. Utvecklingspotentialen för oss handlar både om företagsetableringar och människors förutsättningar att bo och leva på olika platser. Alla kommunerna i stråket kommer att ha mycket stor nytta av Ostlänken och vi kommer verkligen att få payback på den här investeringen, säger Daniel Portnoff (M), kommunstyrelsens ordförande Trosa kommun.
– En viktig industrikommun som Södertälje, med jättemånga arbetstillfällen, är också beroende av kompetens från andra delar av Sverige. Naturligtvis kommer många från både Trosa, Nyköping och Norrköping och jobbar hos oss. Så det här är en extremt viktig sak för framtiden. Även förutsättningarna för att man kan åka på ett hållbart sätt, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande Södertälje kommun.
– Framtiden för Norrköping är ljusare och mer stabil med Ostlänken utifrån att vi idag tar första spadtaget. Ostlänken öppnar upp och gör det enklare för folk att komma till Norrköping och så tror jag verkligen att det kommer att bli med det här projektet. Sen vet vi ju såklart redan att infrastrukturprojekt har en jättestor betydelse för tillväxten och det kan man verkligen betona en dag som denna, säger Sophia Jarl (M), kommunstyrelsens ordförande Norrköpings kommun.
Sju regioner prioriterar Ostlänken
Ostlänken är en viktig satsning för hela Stockholm-Mälarregionen, och en prioriterad satsning i Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits, där sju regioner ingår: Region Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland. Läs mer på www.enbattresits.se
Korta fakta om Ostlänken
- 16 mil dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping
- 3 län (Stockholm, Södermanland och Östergötland)
- 5 kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping)
- 5 nya resecentrum (Vagnhärad, Nyköping, Skavsta, Norrköping och Linköping)
- 25 procent av Ostlänken byggs på bro eller i tunnel
- Maximal hastighet för tågen på Ostlänken blir 250 kilometer i timmen
- Preliminär byggtid 2024-2034, öppnar för trafik 2035
- Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå), vilket motsvarar kostnaden i gällande nationell transportplan (2022–2033)
Källa: Trafikverket