Mälardalsrådets sju regioner prioriterar Gotlands transporter
– Gotland har som ö särskilda förutsättningar. Vi är glada att regionerna i Mälardalsrådet sluter upp bakom Gotlands krav på att färjeförbindelserna till fastlandet ska ses som vår landsväg och givna del i den nationella infrastrukturen. Här reser både gods och pendlare som är centrala för industrin och vårt välstånd. Vi är sammanlänkade, men då måste också regeringen stiga fram och garantera att det finns infrastruktur till hamnarna, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande Region Gotland.
Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter
Systemanalys 2024 är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar, men här finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035. Dokumentet innehåller även andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, däribland avveckling av stationsavgiften på Arlanda.
– Tillgängligheten till och från Gotland och konkurrenskraften står på spel. Regeringen måste ta sitt ansvar för infrastruktur i hela landet och för Gotland måste det finns en långsiktighet i färjetrafiken och för flyget. Det är centralt för våra invånare, företag och alla på fastlandet som behöver våra varor. Genom Systemanalys 2024 finns en bredd och en tydlighet om vad som behöver prioriteras. Bland annat en förnyelse av isbrytarflottan, reservhamn på Gotland och bättre trafiklösningar för Arlanda, säger Eva Nypelius (C), regionråd Region Gotland.
I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor som tillsammans skapar drygt hälften av Sveriges BNP. Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen i Stockholm-Mälarregionen. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
Exempel på behov och prioriteringar i Systemanalys 2024
• Det behövs stabila och långsiktiga villkor för förbindelserna mellan fastlandet och Gotland avseende såväl färje- som flygtrafik
• Färjetrafiken till och från Gotland ska ses som en del av den nationella infrastrukturen och infrastrukturplaneringen
• Priserna för Gotlands gods- och persontransporter behöver säkras på nivåer som långsiktigt säkerställer Gotlands konkurrenskraft och tillgängligheten
• Staten behöver förstärka och upprätthålla öppna farleder, exempelvis genom en förnyelse av isbrytarflottan
• Gotland behöver en reservhamnskapacitet enligt Trafikverkets förslag
• Landinfrastrukturen som ansluter till hamnarna på Gotland och fastlandet behöver förbättras
• Tillgängligheten till Arlanda behöver bli bättre. Stationsavgiften vid Arlanda C ska avvecklas
En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Under hösten tas beslut om Systemanalysen i de respektive regionerna. Systemanalys 2024 kan läsas i en ej layoutad version på Mälardalsrådets hemsida.
Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se