Sju regioner prioriterar transporterna i Region Uppsala

26 september 2024
Pendlingen ökar i Region Uppsala. Bara i stråket Uppsala-Stockholm reser 155 000 invånare över kommungränserna för att komma till jobbet. Nu har regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete gått samman i en uppdaterad strategi med prioriteringar för transportsystemet, Systemanalys 2024. Den innehåller bland annat krav på färdigställandet av Fyrspåret Uppsala-Stockholm, ökad kapacitet på Mälarbanan och på E4:an vid Arlanda. Beslutet om Systemanalys 2024 togs på veckans regionfullmäktige i Uppsala. Trycket ökar på riksdag och regering när 1171 miljarder kronor ska fördelas på infrastrukturen kommande år.
Jenny Lundström (MP), ordförande trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala och Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala. Pressbilder.

– Mälardalsrådets Systemanalys är det samlande dokument med prioriteringar som våra sju regioner lämnar till regeringen och Trafikverket i den nationella infrastrukturplaneringen. Tack vare vår enighet och tydlighet är vi inte bara en eller två, utan sju regioner som står upp för exempelvis Fyrspårsavtalets samtliga delar Uppsala-Knivsta-Stockholm. Med stora pendlingsströmmar måste invånarna kunna lita på bra och hållbara transportlösningar. Och då behövs satsningar på järnvägen, säger Jenny Lundström (MP), ordförande trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala.

De sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete har enats om vilka spår, vägar och farleder som regionerna vill satsa på under de kommande åren. Bland prioriteringarna finns Fyrspåret Uppsala-Stockholm och åtgärder på spår och serviceplattformar vid Uppsala central samt spåren vid Knivsta. Mälarbanan, E4:an vid Arlanda och förbättrade möjligheter för gods på Mälaren är även det prioriteringar. Tillsammans med politiska vägval som framtiden för stationsavgiften på Arlanda.

– Den storregionala systemanalysen innehåller prioriteringarna för infrastrukturen i våra sju regioner. Det är ett gediget dokument som vi har arbetat med under de senaste åren och som lägger en bra grund för arbetet med länsplan och när vi ska få gehör för våra infrastrukturbehov. Det märks att regeringen och myndigheterna lyssnar på oss när vi sju regioner går samman och talar med en röst. Nu har vi en samsyn om att stationsavgiften på Arlanda måste bort, att fyrspåret ska bli klart i tid och att godstransporterna på Mälaren ska bli bättre, säger Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala.

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter 
Systemanalys 2024 innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på för att trafiken ska fungera i Stockholm-Mälarregionen. Den bygger vidare på tidigare prioriteringar, men här finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035. Dokumentet innehåller även andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling. Systemanalys 2024 fastställdes i regionfullmäktige Uppsala den 25 september.

I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor som tillsammans skapar drygt hälften av Sveriges BNP. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen i Stockholm-Mälarregionen. Under kommande år ska regeringen investera hisnande 1171 miljarder kronor på infrastrukturen och från Mälardalsrådet finns en tydlig plan för vilka investeringar som behövs för att underlätta för den växande arbetspendlingen och godstransporterna.

Ny rapport visar ökad arbetspendling i Sörmland 
Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. I stråket Uppsala-Knivsta-Sigtuna-Upplands Väsby-Sollentuna-Solna-Stockholm har 155 000 boende sitt arbete i någon annan av dessa kommuner. En ny rapport från Mälardalsrådet visar att arbetspendlingen Uppsala- Stockholm är det flöde som ökat mest i absoluta tal mellan 2018-2022, med hela 3 730 personer eller +34 procent. Även andra flöden har ökat markant. Till Enköpings kommun från Västerås stad har pendlingen exempelvis ökat med +367 procent, till 1451 personer totalt, mellan 1990-2022. Ett annat exempel är från Sala till Heby, där arbetspendlingen har ökat med +265 procent till 836 personer mellan samma år.
 
Exempel på nya prioriteringar i Systemanalys 2024 
• Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken
• Infrastrukturprioriteringar kring exempelvis utbyggnad av fyra spår sträckan Uppsala till länsgränsen mot Stockholm och åtgärder för bättre vändkapacitet, uppställning av tåg, samt serviceplattformar vid Uppsala central
• Helhetsperspektiv med synliggörande av storregionala stråk och behov av systemövergripande investeringar
• Politiska ställningstaganden kring exempelvis Gotlands tillgänglighet, avvecklad stationsavgift vid Arlanda C och höjt tak för trimningsåtgärder
• Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper

En Bättre Sits 
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Under hösten tas beslut om Systemanalysen i de respektive regionerna. Systemanalys 2024 kan läsas i en ej layoutad version på Mälardalsrådets hemsida.

Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se