Pressmeddelande: Mälardalsrådets sju regioner prioriterar Hallsberg, Örebro och trafiken mot Oslo

28 augusti 2024
Pendlarna, godstransporterna och trafiken mot Norge var i fokus när Region Örebro län tog beslut om den nya utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, Systemanalys 2024. Nu enas de sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete om vilka spår, vägar och farleder som regionerna vill satsa på under de kommande åren. Bland prioriteringarna och behoven finns Hallsbergs gods- och personbangård, transporterna genom Örebro, samt Nobelbanan.
Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande Region Örebro län och Sebastian Cehlin (M), 2:e vice ordförande för regionstyrelsen Region Örebro län. Pressbilder.

– Det är en oerhörd styrka att sju regioner kan enas kring behoven av nödvändiga investeringar i infrastruktur i Stockholm-Mälarregionen. Det innebär att Region Örebro läns röst för att driva bland annat arbetet med bättre järnväg mellan Stockholm och Oslo blir mycket starkare, säger Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande Region Örebro län.

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter
Systemanalys 2024 är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar, men här finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035. Dokumentet innehåller även andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, däribland avveckling av stationsavgiften på Arlanda.

– Det är ett viktigt beslut som vi nu tar tillsammans med övriga regioner i Mälardalen. Det kommer att krävas kraftiga tillskott till infrastrukturen framöver, inte minst i vårt län, och det här är ett steg i rätt riktning, säger Sebastian Cehlin (M), 2:e vice ordförande för regionstyrelsen Region Örebro län.

I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor som tillsammans skapar hälften av Sveriges BNP. Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen i Stockholm-Mälarregionen. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm.

Exempel på nya prioriteringar i Systemanalys 2024
• Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken

• Nya infrastrukturprioriteringar kring exempelvis Mälarbanan, Svealandsbanan och Hallsbergs gods- och personbangård

• Helhetsperspektiv med synliggörande av storregionala stråk och behov av systemövergripande investeringar

• Politiska ställningstaganden kring exempelvis Gotlands tillgänglighet, avvecklad stationsavgift vid Arlanda C och höjt tak för trimningsåtgärder

• Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper

En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Under hösten tas beslut om Systemanalysen i de respektive regionerna. Systemanalys 2024 kan läsas i en ej layoutad version på Mälardalsrådets hemsida.

Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se