Sju regioner eniga om plan för transportinfrastrukturen

07 november 2024
Med 850 000 pendlare, 150 miljoner ton gods och exportvärden om 530 miljarder kronor enas nu de sju regionerna i Stockholm-Mälarregionen bakom en gemensam utvecklingsstrategi för transportinfrastrukturen. Utvecklingsstrategin, Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen, innehåller skarpa prioriteringar för vilka spår, vägar och farleder som behöver byggas och rustas upp till 2035. Planen signerades av regionstyrelsens ordförande i de sju regionerna vid en ceremoni på Barkarbys nya stationsbyggnad i Järfälla den 25 oktober.
Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen överlämnades till Trafikverket vid en ceremoni på Barkarbys nya stationsbyggnad den 25 oktober. Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.
Jens Sjöström (S).

– Idag markerar tillfället när vi lämnar vårt gedigna underlag till Trafikverket. Men det är också starten för vårt arbete att påverka regeringen. Vi ska skapa bättre förutsättningar för våra invånare och då måste vi hålla ihop över kommun- och regiongränserna. Tack till alla som ingår i arbetet, tack till Trafikverket och tack till Järfälla för fint värdskap idag, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

 

– Det här arbetet betyder mycket för oss på Trafikverket. Jag är imponerad av att sju län med regioner, kommuner, näringsliv och akademi har enats om tydliga prioriteringar och ställningstaganden för transporterna. Vi kommer att ta med oss systemanalysen in i arbetet med planförslag, nationell planering och vidare, säger Ulrika Geeraedts, planeringsdirektör Trafikverket, som var den från Trafikverket som tog emot Systemanalysen.

Ulrika Geeraedts, Trafikverket.

Viktigt att satsa på transportinfrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen
Regeringen har aviserat betydande belopp till infrastrukturen, men behoven är många i landet och konkurrensen om resurserna är hård. Den storregionala systemanalysen visar varför det är viktigt att satsa på transportinfrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen. Bakom systemanalysen står de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland. Arbetet med systemanalysen har letts av Kristoffer Tamsons (M), Jens Sjöström (S) och Monica Johansson (S).

Monica Johansson (S).

– Ännu en gång har vi enats bakom en gemensam plan för infrastrukturen. Vi vilar på våra tidigare principer om att lagt kort ligger, som att Ostlänken och andra viktiga sträckor ska komma på plats på utsatt tid. Samtidigt höjer vi blicken mot det som behöver komma till för att bygga Stockholm-Mälarregionen och i förlängningen hela Sverige starkare, säger Monica Johansson (S), vice ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Sörmland.

Skarpa prioriteringar om spår, vägar och farleder
Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar som exempelvis Ostlänken Järna-Linköping, Fyrspåret Uppsala-Stockholm och E4 Förbifart Stockholm.

I Systemanalysen finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035, samt andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling. Bland annat:
• Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken
• Nya infrastrukturprioriteringar kring exempelvis Mälarbanan, Svealandsbanan och Hallsbergs gods- och personbangård
• Politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, exempelvis avvecklad stationsavgift vid Arlanda C, höjt tak för trimningsåtgärder och Gotlands tillgänglighet
• Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper

Systemanalysen kan läsas på Mälardalsrådets hemsida.

Viktig hållpunkt för opinionsbildande insatser
Ceremonin i Barkarby markerade en viktig hållpunkt för Mälardalsrådets opinionsbildande insatser inför nästa nationella infrastrukturplan. En särskild kampanjplattform med fakta och illustrativa exempel har tagits fram för att engagera fler i arbetet för Stockholm-Mälarregionens transporter. Läs mer på Mälardalsrådets kampanjsida www.enbattresits.se/kampanj

Kristoffer Tamsons (M)

– Vi finns till för att underlätta för de 850 000 arbetspendlare som reser över en eller flera kommungränser för att komma till jobbet. För att det här ska fungera måste det finnas ett Mälardalsråd och ett brett infrastrukturarbete i En Bättre Sits. Idag är en historisk och stolt stund i en lång rad av tidigare segrar. Nu gäller det att vi hjälps åt och kampanjar så att regeringens avsatta resurser landar i våra regioner. Kroka samman över partigränser och kommungränser för att göra våra prioriteringar till verklighet, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

Systemanalysen signerad av regionstyrelsens ordförande i sju regioner
Vid ceremonin i Barkarby signerades systemanalysen av regionstyrelsens ordförande i de sju regionerna som står bakom utvecklingsstrategin. Med uppmuntrande ord och konkreta exempel från verkligheten om hur systemanalysen kommer att bidra till en starkare region signerades den av Aida Hadžialić (S), Region Stockholm, Christoffer Öqvist (M), Region Sörmland, Helena Proos (S), Region Uppsala, Mikael Andersson Elfgren (M), Region Västmanland, Andreas Svahn (S), Region Örebro län, Marie Morell (M), Region Östergötland och Meit Fohlin (S), Region Gotland.


Aida Hadžialić (S), finansregionråd Region Stockholm.

Eva Ullberg (S), kommunstyrelsens ordförande i värdkommunen Järfälla, riktade en särskild hälsning till deltagarna med påminnelse om hur mycket transporterna betyder för Järfälla och andra knutpunkter i transportsystemet.

Eva Ullberg (S).

– När Barkarbys nya station står klar med koppling till både regionaltåg, pendeltåg och tunnelbanan kommer 1,4 miljoner människor kunna nå den här platsen på 30 minuter, säger Eva Ullberg (S).

Se bilder från dagen i albumet på Mälardalsrådets Facebook-sida.

Kampanjstart: Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare
Med en gemensam röst från hela Stockholm-Mälarregionen blir vi starkare. Är du politiker, tjänsteperson eller kanske representant från näringslivet och akademin? På Mälardalsrådets kampanjsida hittar du material för att bidra i vårt gemensamma opinionsbildningsarbete. Med start i november görs riktade kampanjveckor för En Bättre Sits prioriteringar. Håll utkik på Mälardalsrådets sociala medier: Facebook, LinkedIn och Twitter/X.

Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se