Trafikverkets dialogmöten: regionerna presenterade gemensamma prioriteringar


– I Stockholm-Mälarregionen är vi sju regioner som arbetat fram gemensamma prioriteringar. Vi vill fortsatt trycka på att principen att beslutade åtgärder ska genomföras är mycket viktig. Utöver det finns fortsatta behov inför den kommande nationella planen. Här prioriterar vi ett förstärkt trimningspaket, samt åtgärder på Ostkustbanan, Mälarbanan, Svealandsbanan, Hallsbergs gods- och personbangård, och E4 norr om förbifart Stockholm till Arlanda, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm under Trafikverket Östra regionens dialogmöte, där Region Stockholm och Gotland ingår.
De sju regionerna i Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits är sedan 2024 fördelade i Trafikverkets Östra, Sydöstra respektive Mellersta region. Under Trafikverkets dialogmöten förde regionerna fram de gemensamma och storregionala prioriteringarna inför kommande nationella plan för transportinfrastrukturen. Utgångspunkten var Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen – utvecklingsstrategin för regionens transportsystem.
Parterna förde även fram länsspecifika synpunkter och fördjupande inspel. Region Stockholm beskrev sin funktion för transporterna i huvudstadsregionen och i förlängningen hela landet. Från Region Gotland berättade Meit Fohlin (S), kommunstyrelsens ordförande, om öns särskilda förutsättningar.
850 000 arbetspendlar över kommungränserna
Region Mellersta är landets största Trafikverksregion, där Region Uppsala, Västmanland, Örebro och Sörmland ingår. Jenny Landernäs (M), regionråd Region Västmanland samt ledamot En Bättre Sits och Jenny Lundström (MP), regionråd Region Uppsala samt ledamot En Bättre Sits, inledde dialogmötet hos Trafikverker Mellersta med att berätta om Systemanalysen och de gemensamma prioriteringarna:

– Även om vi representerar olika partier är vi helt överens. Det som är utlovat i Nationell plan måste genomföras. Många av åtgärderna i Stockholm-Mälarregionen är utlovade sedan länge, så som fyrspåret på Mälarbanan. Våra prioriteringar är bra för Stockholm-Mälarregionen, och det som är bra för Stockholm-Mälarregionen är också bra för hela Sverige, säger Jenny Landernäs (M).
– Vårt samarbete baseras på de funktionella stråken där vi ser en kraftig arbetspendling i Mälardalen. 850 000 arbetspendlar över kommungräns här. För att få en sammanhållen arbetsmarknadsregion behöver stråken stärkas. Därför har vi sedan länge ett omfattande samarbete där vi jämkar våra behov och prioriterar det som är viktigast. Systemanalysen är fastställd i regionerna och nyligen också överlämnad till Trafikverket, säger Jenny Lundström (MP).
På dialogmötet deltog även Magnus Lagergren (KD), vice ordförande kollektivtrafiknämnden Region Örebro och Mattias Claesson (C), regionråd Region Sörmland samt Jan Bohman (S), regionråd i Region Dalarna, som sedan hösten ingår i En Bättre Sits-samarbetet inför nästkommande planperiod.
Tydliga prioriteringar uppskattas av Trafikverket
Trafikverket Sydöstra regionen, där Region Östergötland ingår efter Trafikverkets nya regionindelning, inledde serien med dialogmöten.

– I Östergötland finns en stor samsyn kring utvecklingen, det är tydligt i vår rumsliga strategi. I första hand handlar det om att knyta ihop länet, att stärka kopplingarna med Stockholm och därefter med närliggande orter. Vi tänker brett i Östergötland och En Bättre Sits-samarbetet. Precis som vi står upp för fyrspåret Uppsala-Stockholm förstår övriga regioner vikten av Ostlänken Järna-Linköping och står upp för den, säger Jan Owe-Larsson (M), ordförande Trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland samt ledamot En Bättre Sits.
Att regionerna i En Bättre Sits-samarbetet håller fast vid gemensamma storregionala prioriteringar och samordnar inspel är uppskattat av Trafikverket:
– Det har varit kloka, kunniga och väl samordnade inspel. Det märks att det här är personer som arbetar tillsammans i många olika konstellationer, så som Mälardalsrådet, säger Helena Sundberg, regiondirektör Trafikverket Östra regionen.
– Vår dialog med regionerna gör att vi får god kännedom om de regionala målen, ambitionerna och prioriteringarna. Här vill jag särskilt lyfta Systemanalysen från Mälardalsrådets medlemmar. Den ger en god bild av behov och brister i transportsystemet som stämmer väl med Trafikverkets analyser. Mälardalsrådets prioriteringar underlättar vårt arbete, säger Rami Yones, regiondirektör Trafikverket Mellersta regionen.
En Bättre Sits och Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen
En Bättre Sits är Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete mellan Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Tillsammans har regionerna beslutat om en gemensam utvecklingsstrategi för transportsystemet, Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen. Läs strategin här.