Infrastrukturexperter samlades för fortsatt arbete i Stockholm-Mälarregionen

28 augusti 2024
Allting börjar med gedigna faktaunderlag. Under de senaste åren har sakkunniga och experter från hela Stockholm-Mälarregionen arbetat med Systemanalys 2024, den gemensamma planen för transportinfrastrukturen. Under hösten väntar politiska beslut i regionerna och sedan ett intensivt arbete för att få gehör för Stockholm-Mälarregionens prioriteringar. Den 28 augusti samlades tjänstepersonerna för diskussioner om nuläge, underlag och vägen framåt mot en ny nationell plan.

– De politiska vägvalen i Mälardalsrådets infrastrukturarbete vilar på ett gediget underlag från sakkunniga och experter i hela Stockholm-Mälarregionen. Systemanalysen har uppdaterats och utvecklats steg för steg genom åren och den 24 maj togs nästa steg genom att den politiska styrgruppen ställde sig bakom dokumentet, säger Aviva Blomquist, projektledare Mälardalsrådet.

Under hösten tas formaliserade politiska beslut i de sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro län, Sörmland, Östergötland och Gotland. Efter fastställande i Mälardalsrådets styrelse väntar det högtidliga överlämnandet till Trafikverket som sker den 25 oktober. När Systemanalysen är beslutad väntar en bredd av kommunikationsinsatser, för att sprida prioriteringarna och argumenten. Behoven är stora. En ny rapport från Mälardalsrådet visar att arbetspendlingen har ökat kraftigt de senaste åren och nu uppgår till 850 000 personer som reser över en eller flera kommungränser. Totalt handlar det om en ökning med 100 000 mellan 2018-2022.

Nästa fas i den nationella planeringen

Trafikverket har deltagit i framtagandet av Systemanalys 2024 och fanns på plats på mötet för att berätta om nästa fas i infrastrukturplaneringen. Under hösten sammanställs objektunderlag, så att gediget material finns när infrastrukturpropositionen kommer och arbetet med planförslaget påbörjas vid årsskiftet.

– Vi tittar både på nya objektsunderlag och det som är påbörjat. Bland det nya finns exempelvis E4:an vid Arlanda och Södertäljebron på vägsidan samt Märsta station och Stockholms central på järnvägssidan. Bland det som redan är påbörjat och som nu rullar vidare har vi exempelvis Tvärförbindelse Södertörn och farleden Södertälje-Landsort, säger Sofia Lindblad, Trafikverket Östra regionen.

Även om behoven är stora är de bristande resurserna den stora orosfaktorn i planomgången. Trafikverket har i sitt inriktningsunderlag pekat på att en ökning av de ekonomiska ramarna med motsvarande 20 procent behövs för att inte objekt ska strykas eller skjutas på framtiden.

– Vi har fortfarande stora utmaningar med en underhållsskuld som gröper ur vår möjlighet att förstärka kapaciteten. Just nu har vi beräknat underhållsskulden till 35 miljarder kr. Om vi inte får en kraftig höjning av anslagen kommer Trafikverket behöva ompröva beslutade objekt, säger Christian Mineur, Trafikverket Mellersta regionen.

Godstransportråd, Mälardalstrafik och Europapolitiskt arbete

På mötet rapporterade även Erik Johansson, Region Västmanland och Ludvig Elgström, Trafikverket Östra regionen, det senaste från arbetet i Godstransportrådet som drivs gemensamt av Mälardalsrådet och Trafikverket. Göran Gullbrand, Mälardalstrafik, berättade om den nya aktören Transdev som tagit över driften av Mälartåg och den strategiska inriktningen med exempelvis ett uppdaterat samverkansavtal med Trafikverket.

Sarah Göbel, Stockholmsregionens europakontor, beskrev det europapolitiska läget med en ny Kommission, som kommer att tillträda under senhösten. Inom transportpolitiken kommer mycket av fokus ligga på säkerhet, omställning och att skapa bättre förutsättningar för godstransporter och handel. En första del är direktivet om EU:s järnvägsinfrastrukturkapacitet, som kommer att börja förhandlas mellan Kommissionen, parlamentet och Rådet under hösten.

Utan samhällsbyggare stannar tågen

Avslutningsvis presenterade Jens Carlenfors Linered Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete En Bättre Matchning och det arbete som bedrivs mellan nio regioner för att möta efterfrågan på samhällsbyggare och lärare.

– Utan samhällsbyggare stannar tågen. Därför måste vi tänka både på den infrastruktur som ska byggas och personerna som ska bygga den idag och imorgon. Vi har belyst bristerna inom de järnvägstekniska yrkena under den senaste tiden, exempelvis vid ett studiebesök till Åsbro och Hallsberg den 22 augusti och i en debattartikel som publicerades i Dagens samhälle samma dag. Under hösten fortsätter vi vårt arbete och breddar oss till samtliga transportslag, säger Jens Carlenfors Linered, projektledare Mälardalsrådet.