Train Alliances projekt i Sigtuna får 327 miljoner kr från EU
Med stora infrastrukturbehov och begränsade resurser i nationell plan har möjligheten till alternativa finansieringsformer uppmärksammats alltmer under de senaste åren. Särskilt fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) framhålls som en möjlig finansieringskälla i Storregional systemanalys för Stockholm-Mälarregionen. En aktör som sökt och tilldelats medfinansieringsmedel är Train Alliance.
Gratulerar, Joakim Weijmer, VD Train Alliance! Ert arbete i Sigtuna har uppmärksammats av EU och regeringen och tilldelats 327 miljoner kr från EU-fonden Connecting Europe Facility (CEF).
Hur känns det och hur kommer pengarna bidra till ert arbete med Rosersbergs kombiterminal?
Det är mycket glädjande och kommer bidra till vårt arbete för gröna transporter i hela logistikkedjan, från hamn till järnväg och vidare till ellastbilar för den sista sträckan till slutkunden. Syftet med vår ansökan är att få en ökad kapacitet i Rikskombiterminalen med tillhörande sidosystem i Sigtuna. Idag fungerar delar av anläggningen som en parkeringsplats för godståg, som inte kan köras iväg dagtid när rälsen nyttjas av persontrafiken. Vi har inte kunnat matcha den efterfrågan som finns på marknaden och vill därför bygga ut. Vi tittade på olika nationella möjligheter till finansiering som Klimatklivet, men fastnade för EU-finansiering genom CEF och det gick vägen.
Hur gick ni tillväga för att söka CEF-medel och vilket råd har ni till andra aktörer som själva planerar en ansökan?
Vi började med att titta på EU:s målsättning för de avsatta resurserna i CEF. Pengarna ska nyttjas för klimatnytta och effektiva transporter längs de prioriterade transportnäten i EU (TEN-T). Här går ScanMed-Korridoren genom vår geografi. Vi var redo att finansiera med 70 procent och kunde hänvisa till tunga aktörer i vår logistikkedja hela vägen till och från kontinenten. Vi fick till en bra dialog med fler parter som ser hur mycket gods som går på lastbil i Stockholmsregionen.
Ett råd till andra som är intresserade av att söka CEF-medel är att sätta in sig själva som delar i TEN-T och hitta strategiska partners som kan stötta ansökan. Det är en rigorös process som ska matchas med krav och följas upp krona för krona. Vi har nyttjat duktiga konsulter och anställt en projektledare som har jobbat med ansökan. Det är mycket tid och pengar som har avsatts, men utväxlingen blev mycket lyckad. Jag rekommenderar det gärna för andra.
Vad har hänt i Rosersberg sedan studiebesöket med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) förra hösten?
Idag har vi fyra spår som är 750 meter långa på Rikskombiterminalen och vi fortsätter arbetet för fler och mer flexibla lösningar för vår magasinering dagtid, vilket kommer att ske vid Brista verksamhetsområde. Vi fick en fastställd funktionsutredning i mars och nu är nästa steg att vi skriver ett avtal med Trafikverket, där vår infrastruktur inkluderas i den nationella trafikplaneringen. När det kommer till marken för det nya spårområdet så har vi påbörjat projekteringen. De geotekniska kontrollerna är klara och planen är att allt ska vara på plats vid årsskiftet 2027-2028.
Om Train Alliance
Train Alliance är ett specialistbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Huvudkontoret ligger i Hallsberg. Läs mer på www.trainalliance.se