Transporter i fokus när Mälartinget slog besöksrekord i Uppsala
Artiklar från dagarna finns samlade på sidan för Mälartinget 2024.
– Uppsala bjuder på sin bästa sida. Det har varit ett intensivt år sedan jag tillträdde som ordförande, där stora steg har tagits inom En Bättre Sits på infrastrukturområdet och En Bättre Matchning inom kompetensförsörjningen. Stockholm-Mälarregionen är viktig inte bara för alla som bor, lever och verkar här. Om vi skapar fungerande kommunikationer, blomstrande forskning och näringsliv så är det också bra för hela Sverige, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet
Kunskapsrik, nära och innovativ
Mälartinget hölls på Uppsala Konsert & Kongress med Region Uppsala och Uppsala kommun som värdar. Konferensen tog sin utgångspunkt i värdeorden kunskapsrik, nära och innovativ med inledande ord från Helena Proos, (S) regionstyrelsens ordförande Region Uppsala och Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.
– Mälartinget är ett tillfälle för oss att gå samman och driva på för en starkare Stockholm-Mälarregion. Tillsammans ska vi bidra med närhet, innovation och hållbarhet. Det passar utmärkt för oss i Uppsala. Är det något vi är bra på här så är det att lyssna, förstå och utveckla, säger Helena Proos (S).
Även Erik Pelling (S) betonade vikten av storregional samverkan.
– För oss är Mälardalsrådet ett otroligt viktigt samarbete. Vi har fått en fantastisk draghjälp från Mälardalsrådet, inte minst på det nationella planet med fyrspåret, säger Erik Pelling (S).
Fyrspåret är en förstärkning av järnvägsspåret mellan Uppsala och Stockholm som regeringen, Uppsala kommun och Region Uppsala har slutit avtal om. Sträckan är en av prioriteringarna för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
Pålitliga transporter är avgörande
Infrastrukturutvecklingen tillsammans med den ekonomiska lägesbilden stod på dagordningen när nationalekonomen Stefan Fölster tecknade bilden av en stark Stockholm-Mälarregionen som kommer tillbaka efter lågkonjunktur och inflationskris.
– Utgångsläget i dag är bättre än efter 90-talets finanskris. Utan jättestora kostnader, men med nytänkande och reformer, kan vi få 25-30 år av god ekonomisk utveckling – och hela den utvecklingen kommer ske med Mälardalen som spindeln i nätet, säger Stefan Fölster, docent i nationalekonomi och chef för tankesmedjan Better Future Economics.
Pålitligheten i städernas och regionernas transportsystem kommer att vara avgörande för attraktiviteten när företag och internationella talanger väljer att etablera sig.
– Pålitligheten har blivit mycket mer värdefull nu när många fler jobbar hemifrån. Det är först när man ska till ett viktigt möte som man åker från hemmet och då är lite större förseningar en stor förlust. Pålitligheten bör vara en ledstjärna och då gäller det att satsa på underhållet och förstärkt kapacitet av infrastrukturen i Stockholm-Mälarregionens transportsystem, menar Stefan Fölster.
Tydliga prioriteringar till regeringens arbete
Under Mälartinget presenterades den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, den så kallade Systemanalys 2024.
– Varje dag pendlar 850 000 människor över en eller kanske flera kommungränser för att komma till jobbet. Vi måste ena oss om skarpa prioriteringar till regeringen för att få genomslag för våra invånare och nu har vi gjort det igen. Nästa steg är att Systemanalysen lämnas till de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete för beslut under hösten, säger Kristoffer Tamsons (M), regionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
Till hösten kommer en ny infrastrukturproposition presenteras och Johan Davidson (KD), statssekreterare hos infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), deltog på Mälartinget för att ta del av regionens prioriteringar och berätta om regeringens arbete. I kommande infrastrukturproposition kommer underhållet särskilt att prioriteras.
– Vi ska vårda det transportsystem vi har och prioritera underhåll, men samtidigt också göra ett antal investeringar i ny infrastruktur där det behövs och är mest samhällsekonomiskt lönsamt. Vi har redan en övertecknad nationell plan. Även om man lägger på de 20 procenten som finns i Trafikverkets maxalternativ så räcker det inte till mycket. Det kommer krävas tuffa prioriteringar, säger Johan Davidson.
Samhällsnytta med AI
Vad väntar runt AI-hörnet? Och vad behöver vi ha koll på? Judith Wolst är digital strateg och trendspanare och laddade deltagarna lite särskilt om potentialen i AI för den offentliga verksamheten. Flera goda exempel finns både i Stockholm-Mälarregionen och i andra delar av landet. Gemensamt för de framgångsrika exemplen är att det har funnit en nyfikenhet och en vilja att våga prova.
– Det handlar om allt från effektiv journalhantering på Akademiska sjukhuset i Uppsala, till att spåra utbredningen av granbarkborren. Det som är unikt med den tiden som vi lever i just nu är att vi befinner oss i en kritisk brytpunkt. Inte bara när det kommer till klimatet, utan också tekniken. Nu handlar det om att gå från att utveckla och testa till att implementera för att ligga i framkant i utvecklingen som ändå kommer att komma, säger Judith Wolst.
Artiklar från dagarna finns samlade på sidan för Mälartinget 2024.