Johan Davidson (KD): ”Tuffa prioriteringar krävs för transportinfrastrukturen”
– Regeringen har en tydlig uppfattning om att hela Sverige ska fungera. Det ska vara enkelt att resa och kostnadseffektivt att transportera varor i hela landet, säger Johan Davidson (KD).
Enligt Johan Davidson (KD) är regeringen väl insatt i det ökande behovet av underhåll av spår och vägar, särskilt efter den senaste vinterns påfrestningar. I kommande infrastrukturproposition behöver fokus vara att prioritera underhållsarbeten. Något som framhölls av Mälardalsrådet på vårens remissmöte med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
– Vi ska vårda och underhålla vårt nuvarande transportsystem men samtidigt göra strategiska investeringar i ny infrastruktur där det behövs och är mest samhällsekonomiskt lönsamt. Under våren har det varit intressant att ta del av Mälardalsrådets och andra storregionala samarbetens syn på Trafikverkets inriktningsunderlag och vägen framåt, säger Johan Davidson (KD).
Underhållsskulden för vägar och järnvägar växer
Stora delar av landets vägnät är byggt före 1970 och är i stort behov av upprustning för att kunna möta dagens trafikbelastning och säkerhetskrav. Trafikverket har därtill beräknat att underhållsskulden för järnvägen, som ackumulerats över åren på grund av bristande underhåll och investeringar, motsvarar runt 91 miljarder kronor.
– Vi ska klara att stärka vägnätet genom noggrant planerade insatser och moderniseringar, men på järnvägssidan måste vi ha ett mycket smartare, mer effektivt system för att kunna utföra underhåll utan att störa tågtrafiken mer än nödvändigt. Varje gång fel ska åtgärdas i järnvägssystemet, innebär det komplexa och tidskrävande reparationer, vilket tar upp tid i spåret som påverkar tågtrafikens punktlighet och tillförlitlighet, säger Johan Davidson (KD).
Johan Davidson (KD) betonar även att departementet har en tät dialog med Trafikverket och vill se mer effektivitet och innovationskraft på underhållsområdet, samt mer funktionsinriktade upphandlingar för att främja långsiktig hållbarhet och därmed ökad samhällsnytta.
Kommande utmaningar och prioriteringar
När det gäller nyinvesteringar inom transportinfrastrukturen är läget fortsatt kärvt.
– Vi har redan en övertecknad nationell plan. Även om man lägger på de 20 procenten som finns i Trafikverkets maxalternativ, så räcker det knappt till för att täcka behoven. Att stryka något från den befintliga planen är ingen lösning. Det är uppenbart att det kommer att krävas tuffa prioriteringar, understryker Johan Davidson (KD).
Samtidigt skapar det aktuella säkerhetsläget i Europa nya krav inom infrastrukturområdet. Medlemskapet i NATO medför ett antal åtaganden som påverkar den svenska infrastrukturen.
– Landsbygds- och infrastrukturdepartementet samarbetar med Försvarsdepartementet i de här frågorna för att identifiera och prioritera de mest väsentliga frågorna, säger Johan Davidson (KD).
– Klimatfrågan är en utmaning för transportsektorn, där en utökad elektrifiering spelar en central roll i övergången mot hållbara och miljövänliga transportsystem. Den ökade användningen av eldrivna fordon och infrastruktur för laddning är avgörande för att minska utsläppen och främja en mer hållbar framtid för transportsektorn, säger Johan Davidson (KD).
För närvarande arbetar regeringen intensivt med infrastrukturpropositionen, som planerar att presenteras för riksdagen i oktober.